Nenechte se zmást, že by film Jak
jsme hráli čáru byl filmem českým. V jeho traileru zní sice výhradně čeština
a výrazně se v něm objevují Ondřej Vetchý a Libuše Šafránková, ale
přitom jde o produkt ze Slovenska – námět i scénář pocházejí od slovenských
autorů (Peter Pišťanek a Marian Urban), režisérem je Juraj Nvota (který
měl před dvěma lety v kinech drama o odposlouchávání s názvem Konfident) a hlavní roli jedenáctiletého
Petra ztvárnil Richard Labuda, vnuk Mariána Labudy. Tvůrčí tým i herecké
obsazení je z valné většiny slovenské národnosti a český prvek je tu
přítomen hlavně spoluprací s Českou televizí a příspěvkem ze Státního
fondu kinematografie.
Jak jsme hráli čáru je označován jako rodinný film, tím pádem určený
pro všechny věkové kategorie, avšak cílený hlavně na mladší diváky. Ideálně na
takové, jimž byl svého času určen třeba seriál Bylo nás pět, film Páni kluci,
nebo novější Ať žijí rytíři! Karla
Janáka. S tím souvisí i to, že podstatnou část postav tvoří děti a na
události ve filmu, odehrávajícího se v první polovině šedesátých let
minulého století, je nahlíženo optikou hlavního hrdiny. Ten žije na Slovensku
ve vesnici na břehu řeky Moravy, takřka pár kroků od hranice s Rakouskem
(tím pádem se tu hojně vyskytují vojáci střežící vysoký plot obehnaný ostnatým
drátem). Žije se svými prarodiči (Šafránková a Milan Lasica), zatímco rodiče má
v Rakousku – oni nemohou za ním a on nemůže za nimi, protože všechny
oficiální žádosti o vycestování jsou jedna za druhou zamítnuty přísným režimem.
Chvíli to vypadá, že hlavní zápletka filmu se bude točit kolem Petrovy
touhy po setkání s rodiči a jeho zoufalé snahy o překonání státní hranice.
Dokonce je naznačena idea o existenci tajného a armádou nehlídaného tunelu
vedoucího pod řekou, později však označená za mystifikaci. Toto téma je nakonec
však spíš jen jedním z motivů filmu a slouží převážně k tomu, že je
hlavnímu hrdinovi čas od času nepravdivě předhazováno, že se na něj rodiče
vykašlali, což ho mezi spolužáky řadí společně s jednou obrýlenou dívkou
a prospěchově slabším hochem s poruchou učení do skupinky outsiderů a
snadných terčů pro různé pošklebky.
Hlavní dějová linie se tudíž točí okolo něčeho, co v nejlepším případě
připomíná Knoflíkovou válku – mezi dětmi
v Petrově třídě je asi půltucet kluků, kteří jsou zlí a podlí, často lžou,
dělají naschvály a oblečení v černých stejnokrojích fyzicky terorizují ty
slabší a hodné, včetně Petra. Různé handrkování mezi oběma těmito skupinami je
nejčastějším a nejvíce opakovaným příběhovým prvkem. Častější, než motiv
prvních lásek a motiv důležitosti rodinné pospolitosti a vzájemné upřímnosti
jejích členů, jež oba navíc vyznívají poněkud sporně. Naznačená opětovaná
náklonnost Petra k jedné ze spolužaček je spíš slepou uličkou a od
pohledu sympatičtí Petrovy prarodiče před svým vnukem zas cosi zatajují,
přičemž jejich motivace k takovému konání není podána zrovna dvakrát
uspokojivě.
Z výše řečeného snad dostatečně vyplývá, že snímek na sebe
prostřednictvím poměrně obvyklých motivů hromadí různá klišé hraných dětských (potažmo
rodinných) filmů. Což by samo o sobě nevadilo, kdyby s nimi alespoň dobře
pracoval. Ale on s nimi moc dobře nepracuje a místo toho se zamotává
do nepříliš poutavě vyprávěného a obsahově nijak zvlášť bohatého příběhu, navíc
obestřeného značným množstvím scénáristických berliček. Až příliš často se
totiž mnohé postavy zachovají zcela iracionálně a nevysvětlitelně, ne proto, že
by to bylo v danou chvíli logické a rozumné, ale proto, že je to nejsnáze dostane
ze situace A do situace B, ve které je chtějí scénáristé mít. Jako příklad
bych uvedl scénu někdy z třetiny filmu, kdy se Petr setká se svým
kamarádem, který svému tatínkovi vojákovi odcizil bez dovolení pistoli a chlubí se s ní. Náhle jsou chlapci vyrušeni
partou „zlých“ spolužáků a schovají se před nimi v nahromaděné slámě,
přičemž v nastalé panice je zbraň odhozena. Petr ji najde a schová
mezi kupkami, avšak kamarádovi to neřekne a na jeho žalostné „Táta mě zabije!“
reaguje přetvářkou.
Nesmyslnost Petrova počínání v této scéně je způsobena tím, že není
dostatečně zdůvodněna jeho motivace, proč by chtěl kamaráda vystavit riziku
potenciálního výprasku. A pokud to udělal proto, že tu pistoli chtěl pro sebe,
tak zas chybí vysvětlení, k čemu by mu byla, nehledě na to, že jejím
schováním v seně celá pasáž končí a o zbrani se dobrých čtyřicet minut ani
nevzdechne. Celá ta scéna však v divákovi budí myšlenku: „Aha, ta pistole asi
bude ještě důležitá, tu bych si měl zapamatovat!“, což vede přirozeně
k předběžnému přemítání o vývoji zápletky a potažmo k předčasnému odhalení
pointy, která mohla být napínavým a překvapivým vyvrcholením, ale místo
toho se zbytečně stala předvídatelnou. Další problém je v tom, že reakce skutečného
majitele pistole ve filmu zcela chybí, takže se za celou dobu nedozvíme, jestli
za ni ten Petrův kamarád nakonec vynadáno dostal, nebo zda si jeho otec vůbec
všiml, že mu chybí služební zbraň.
Podobných momentů je ve filmu hodně. Především je na pováženou, že
absentuje celkem běžné a v dětské kinematografii téměř nezbytné potrestání
zla. Ta šestice kluků, co ostatním jen ubližuje, nadává, hází je do bahna,
přivazuje je ke kůlům smrti a způsobuje jim všelijaká jiná strádání, se totiž
nedočká žádného spravedlivého následku a ani není jedinkrát odhalena. Jejich
podlé činy jsou vždy doprovázeny šťastnými náhodami a nepravděpodobnými
shodami okolností, díky kterým pokaždé vyváznou bez povšimnutí. Důkazy proti
nim neexistují, a i když mají jejich oběti možnost na své trýznitele
ukázat, tak to neudělají, protože přece nejsou žádní udavači. A když jde do
tuhého a hlavní hrdina je jimi násilně odvlečen za hranici státního území (resp.
ponechán před plotem, načež se v následujícím záběru záhadně ocitne za
ním) a tím pádem je kromě něj ohrožena i jeho rodina, tak chlapcova výpověď
prostě nestačí a je považována za nedůvěryhodnou. Některým z těch mučitelů
se sice v průběhu filmu stanou jisté nepěkné věci, ale ty mohou být z mnoha
důvodů jen těžko interpretovány jako forma zaslouženého trestu. Místo toho se
je film nesmyslně snaží obhajovat jako oběti okolního prostředí a špatné
výchovy ze strany rodičů.
Z opačného ranku jsou zas některé okrajové podzápletky, které jsou
zcela nadbytečné. Např. ta, kdy jeden z žáků odcizí nějaké náhodné
důchodkyni kocoura, ale protože se dotyčná naštve, tak jí ho jde vrátit. Tato
událost nemá se zbytkem filmu absolutně žádnou souvislost, ona paní se v něm
dokonce jindy ani nevyskytuje. Tak proč tam byla? Podobně je na tom vsazený mini-příběh
o záchraně lišky, který je takřka pohádkový a ve své nadpřirozenosti vyznívá
nechtěně směšně – je totiž jediný svého druhu v celém filmu.
Výrazným plusem jsou herci, a to včetně těch dětských. Naprostá většina jich
je dobře vybraná, Libuše Šafránková a Milan Lasica jsou oba velmi dobří, všechny
důležitější dětské postavy mají svou výraznou osobnost a oproti předpokladu nejsou
otravné a Richard Labuda je v hlavní roli také dobrý. Nejlepší postavu
schytal Ondřej Vetchý, hrající dobrosrdečného kapitána vojenské jednotky, který na nějaký ten drobný
přestupek nehledí a snaží se spíš pomáhat než škodit, díky čemuž si získává
nejen sympatie postav, ale hlavně diváků. V kontrastu proti němu stojí
důsledný voják v podání Ondřeje Malého, který však bohužel mnoho prostoru
nedostal.
Podařená je i dobová stylizace docílená nejen pomocí kostýmů a rekvizit,
ale i digitálních triků (které jsou dobré, takže si jich nevšimnete). Výprava
je v tomto ohledu téměř dokonalá. Vadou na kráse je akorát v českých filmech
již obligátní scéna s product placementem (naštěstí jen jedna). Logo sponzora nestačilo ukázat
na kameru, výrobek je totiž třeba pořádně prodat. „Tak co, nechceš ochutnat
černou limonádu?“
O filmu se bude pravděpodobně psát i v té souvislosti, že u nás v kinech
půjde česky dabovaný. Jak jsem psal v úvodu, Jak jsme hráli čáru je slovenským filmem, tudíž se v něm mluví
převážně slovensky, pár slovíček zazní německy a několik vět je prohozeno
dokonce maďarsky (s titulky). Pro českou verzi však byla veškerá
slovenština nahrazena češtinou, tudíž byl oželen kontaktní zvuk a na řadu
přišly mnohem uměleji znějící postsynchrony, jejichž kvalita je sice
rozporuplná, ale zdaleka ne katastrofální. Dabing dětí je třeba velmi zdařilý –
že Richard Labuda neumí česky, mi poprvé došlo, až když promluvil na tiskové
konferenci. S Lasicou a Vetchým jsem také neměl žádné problémy. Nejhůře nakonec
dopadla Libuše Šafránková, která zní poněkud ploše a víc unaveně, než by bylo
záhodno, a postava Petrovy třídní učitelky, která mluví zcela nepřirozeně
až nepříjemně a v nesouladu s kontextem scény, tudíž je spíš rušivá a ničí
potenciální atmosféru několika scén. Lze ale tvůrcům vyčítat, že se rozhodli
pro dabing? Je to tah logický (i z obchodního hlediska). Kdyby slovenštinu
ponechali, české děti by dialogům nerozuměly a titulky by všechny přečíst
nestíhaly. Na vině je tedy spíš studio, které mělo postsynchrony na starosti.
Pravděpodobně to nebude vadit dětem, u dospělých zas asi bude záležet na tom, jak
jsou na tohle citliví a jak moc si toho všímají. Horší je podle mě to, že
spoustě dětí kvůli tomu vůbec nedojde, že se děj filmu odehrává na Slovensku.
Je dobře, že podobné hrané filmy s dětskou tématikou pořád vznikají, i
když ne moc často. Je dobře, že kombinují naivitu dětského světa s historií
národa a svým způsobem tak mají na děti i vzdělávací efekt. Ale když už, tak by
mohly být promyšlenější, konzistentnější, lépe vyprávěné a nespoléhající na to,
že se na ně automaticky pohrnou davy slyšící na to, že se v kinech objevil
rodinný film, který výjimečně není žádným americkým animákem.
Ten dobrosrdečný kapitán je major a důsledný voják je poručík.Bohužel má na hlavě brigadýrku, kterou důstojníci PS u stejnokroje nikdy mít nemohli .Ta zlatá tkanička na brogadýrce se objevila až v sedmdesátých letech a to samé se týká toho malého odznáčku na výložkách u knoflíku .O.Vetchý má navíc na rukávu znak, který přišel do výstroje až v osmdesátých letech a jen pro uniformy záklaní služby .
OdpovědětVymazatTo je jenom připomíka k té dobové stylizaci .
Petr Matala
Nemám nic proti tvůrcům ale než se začal točit tento film tak se pánové měli poradit líp.Jak může důstojník PS nosit hnědou brigadýrku? dále od kdy vojáci PS měli lodičky?Jen mě rozesmálo, že propagandisté z Barrandova za ty milióny korun, co film daňové poplatníky v ČR stál (ano i z vašich daní se tohle financuje, to už mají "umělci" ošetřeno zákonem), nejsou schopni dodržet aspoň trochu dobové reálie. Pohraniční hlídka u signální stěny, nebo vechtr ČSLA u muničáku? A co ten archaický typ samopalu v ruce "pohraničníka"? Proč mu nedali rovnou arkebuzu? Rekvizity jedna báseň :-)Poručík Pohraniční stráže s psíky na klopě saka,ale brigadýrkou důstojníka ČSLA na hlavě? O těch třech vojácích základní služby v podivných mundůrech ani nemluvě. Z kterých kasáren ČSLA utekli? :-)Škoda mluvit to je na předělání nebo nevysílat než si utrhnete ostudu.Mladí to nepoznají ale starší ročníky což je půl republiky ano.
OdpovědětVymazat