Nepředpokládám, že byste neznali původem britského režiséra Christophera
Nolana, jeho takřka revoluční netopýří trilogii, sofistikované hrátky s hranicí
mezi realitou a sněním v Inception,
důmyslné souboje myslí dvou kouzelníků v Dokonalém triku, či nekonvenční narušování časové posloupnosti v Mementu. Akorát snad jeho debut Sledování a kriminálně laděná Insomnie mě i přes své zjevné kvality nedokázaly
omráčit s takovou silou, jako se to podařilo jeho ostatním snímkům, jež se ode
mě většinou dočkaly maximálního hodnocení. Jít do kina na další Nolanův film se
proto prakticky rovná záruce kvalitního zážitku, mnohdy spojeného s přehnaně
vysokým očekáváním. Ale i když jste viděli trailery a něco jste si o sci-fi Interstellar přečetli na internetu a
říkali si, že ať už to bude o čemkoli, tak na to jste vlastně připraveni, tak
nikdo a nic vás nemohlo připravit na to, že to bude až takováhle pecka.
Zdroj fotek: warnerbros.cz |
Takže nejprve to, co se z trailerů dozvíte: Na Zemi někdy v nepříliš
daleké budoucnosti zuří zemědělská a potravinová krize. Hrozí nedostatek jídla a
rozsáhlé hladomory. Z první ruky to pociťuje farmář a bývalý pilot/inženýr
Cooper (Matthew McConaughey), vdovec se dvěma dětmi (dcerce je 10, synovi
zhruba 16). Ten se stane členem vesmírné expedice vypravené jeho bývalým
profesorem (Michael Caine), jíž se účastní kromě několika dalších vědců a pochodujícího
robota propojeného s palubním počítačem i profesorova dcera (Anne
Hathaway). Jejich úkolem je dostat se do jiné galaxie a pokusit se tam najít
planetu vhodnou pro život, kam by se mohla lidská populace přesunout dřív, než
dojde k jejímu zániku. Problém je v tom, že nikdo neví, jak dlouho
bude taková výprava trvat, tudíž je možné, že Cooper své děti, které musel nechat
na farmě se svým tchánem (John Lithgow), už nikdy neuvidí.
A teď to, co z ukázek už tak úplně patrné není. Aby se Cooper a spol. dostali
do jiné galaxie, musejí proletět černou dírou, která se nachází někde poblíž
Saturnu (a jenom cesta tam trvá dva roky). Na druhé straně se nachází soustava
s dvanácti planetami. Jsou již druhou skupinou, která toto podniká – tu předchozí
tvořilo dvanáct vědců a průzkumníků, kteří se rozdělili, a každý se dostal
na jednu z planet, kde sbíral data pro druhou skupinu, jenž se na jejich
základě má nyní rozhodnout, na kterou z těch dvanácti se vydají. Celkem
slibně vypadají tři. Jenže raketoplán rozhodně nemá dost paliva na navštívení
všech tří a hlavně jde o čas, který je podle Einsteinovy teorie relativní, takže
čím je planeta blíž červí díře, tím rychleji na ní utíká. Tudíž když na té
nejbližší strávíte dejme tomu hodinu a půl, tak na Zemi může mezitím klidně
uběhnout deset let.
Hlavní hrdinové se tím pádem nutně musejí potýkat se zásadními dilematy
typu: „Na té planetě by mohl být život, ale když tam poletíme, tak ztratíme
příliš mnoho času, tudíž se už možná nikdy neuvidíme se svými příbuznými ani se
svými potomky a navíc už může být pro lidskou populaci příliš pozdě. Když tam
nepoletíme, tak možná předem odepíšeme jednu z nadějí lidstva na přežití.“
Všichni členové mise si uvědomují, že v porovnání s důležitostí jejich
výpravy jsou jejich vlastní životy absolutně nepodstatné a tváří v tvář realitě
se musejí oprostit od emocí a uvažovat racionálně podle toho, co je objektivně
nejvýhodnější pro lidstvo (i kdyby to mělo znamenat jejich smrt). Interstellar tím pádem není ani tolik
mezihvězdným vesmírným dobrodružstvím nebo trikovým sci-fi, jako spíš osudovým existenciálním
dramatem o lásce otce ke svým dětem, o odvaze a o budoucnosti lidského pokolení.
Interstellar je inteligentní a vážné sci-fi, připomínající svou
atmosférou loňskou Gravitaci, kde byl
také kladen důraz na technické provedení, herecké výkony a vše pohlcující prázdnotu
vesmíru – strach z nicoty a z nekonečných vzdáleností skloubený s fascinací
vesmírem jako takovým. Jeho scénář je navíc vynikající (Christopher na něm opět
pracoval se svým bratrem Jonathanem) a krom trochy přílišného zjednodušování některých
fyzikálních jevů, zbytečného opakování již jednou řečeného a drobné
nedotaženosti v detailech (např. není dořešeno, jak vlastně nakonec
vznikla ta červí díra) i perfektně skrznaskrz promyšlený, hlavně co se týče
dialogů. Každou chvíli někdo pronese výbornou a perfektně napsanou repliku
tónem, ze kterého příjemně zamrazí, a dojem z toho je skvostný. Aby ne,
když se Nolan obklopil profesionály, se kterými spolupracoval i na svých
předchozích filmech (akorát vyměnil kameramana, který měl tentokrát spoustu
práce s vlastním filmem) a obsadil prvotřídní herce. Matthew McConaughey
dostal Oscara za nejlepší herecký výkon letos, Anne Hathaway loni. Spousta
herců ve vedlejší roli má přitom minimálně nominaci – kromě již zmíněných i
Jessica Chastain a Casey Affleck (v rolích Cooperových dospělých dětí, jejichž
počínání na Zemi sledujeme v paralelně se odvíjející dějové linii). A
ještě jedna výrazná herecká osobnost, jejíž identita je ovšem utajována, nebyla
vidět v traileru, nepíše se o ní a je jedním z překvapení při
sledování filmu. Herci jsou bez zbytečných průtahů úžasní a vidět McConaugheyho
dojatý, ale zároveň zlomený výraz, v němž se mísí štěstí a utrpení, když si
pustí videonahrávky svých stárnoucích dětí, roky trpělivě čekajících na jeho
návrat, je k nezaplacení.
Aby toho nebylo málo, tak film má dvě a tři čtvrtě hodiny, přesto uteče kupodivu
rychle. Je to díky poměrně rychlému tempu a funkčnímu vyprávění příběhu, v němž
je bravurně skloubena komornost lidského dramatu s epičností prostředí a širších
souvislostí, do kterých je to drama zasazeno. Kamera Švýcara Hoyteho Van
Hoytema (Fighter, Ona) je omračující, triky jsou silně na
úrovni a hudba Hanse Zimmera tepe jako o závod. Nolan režíruje pevnou rukou
a pohrává si s filmařskými technikami svých kolegů – tu a tam si
vzpomenete na Spielberga, tuhle zas na Boylovo Sunshine, jindy na Zemeckisův Kontakt,
v poslední třetině možná i na Kubricka, nicméně Nolanův rukopis je i přes
všechno to citování jasně znatelný. Na rozdíl od Vesmírné odysey však Interstellar
nenabízí žádnou komplikovanou transcendentální myšlenku, o níž by se měly psát
analytické eseje. Jde spíš o sofistikovanou hříčku, prostou ve své myšlenkové jednoznačnosti,
avšak komplikovanou v rámci naroubování na fyzikální interpretaci.
Kromě toho je ale ještě pozoruhodné, jak dobře fungují ve filmu emoce.
Vztah hlavního hrdiny a jeho dětí je vykreslený naprosto bezchybně a stačí drobná
grimasa, abyste pochopili, co se komu honí hlavou a co v tu chvíli zrovna
cítí. I ty nejdojemnější scény jsou příjemně nepatetické a prosté obvyklých
klišé. I o lásce se tu mluví věcně a vkusně (a pokud jste se domnívali, že
dojde na romantickou zápletku mezi postavami Anne Hathaway a McConaugheyho,
tak se šeredně pletete). A klidně stačí ještě míň – palubní robotický počítač sice
nemá obličej, ale zcela si vystačí s několika dobře mířenými větami a s jednou
blikající diodou, aby byl s přehledem sympatičtější, dojemnější a
roztomilejší než leckterý živý herec. Jak se snímek blíží ke svému finále, tak
jste nalomenější a nalomenější a výsledek je ten, že jsem se několikrát
přistihl, jak mi po tváři stéká slza, jednak z dojetí a jednak z radosti,
že tak skvělý film vznikl a já se na něj mohu dívat. A to je vzácnost.
Docela bych si vsadil, jestli se z Interstellar
stane za nějakých dvacet let taková žánrová klasika, jako kdysi z Vetřelce, z Blade Runnera nebo z již zmíněné Vesmírné Odysey. V posledních letech jsou nejrůznější sci-fi filmy
produkovány jako na běžícím páse, ale i když jde mnohdy o velmi kvalitní a
inteligentní kousky (viz série X-Men,
nedávné Na hraně zítřka, Muž z oceli…), tak často slouží
jako pouhý zábavní produkt, skvěle ladící s colou a popcornem. Jen u
některých z nich mám pocit, že by si zasloužily být zapsány do učebnic a být
citovány a opěvovány i po několika desetiletích. Za poslední dekádu jsem
ten pocit cítil u zmíněné Gravitace a
u Sunshine a nyní znovu u Interstellar. A u Interstellar je ten
pocit nejsilnější. Bezpochyby film roku.
Žádné komentáře:
Okomentovat