Film V tichu vznikl ve
slovensko-české koprodukci a natočil ho český režisér Zdeněk Jiráský, který
debutoval před třemi roky velice zdařilým dramatem Poupata, na nějž se snesla chvála kritiky a množství cen čítající
mimo jiné i Českého lva za nejlepší film. Na jeho další počin jsem byl tudíž hodně
zvědavý, nicméně po odchodu ze sálu jsem cítil takové zklamání, jako už dlouho
ne.
Film je inspirovaný osudy několika skutečných židovských umělců a hudebníků
(dirigenti, skladatelé, zpěváci, malá baletka…), kteří byli za druhé světové
války odvezeni do koncentračních táborů a odstraněni. První dvacet minut
sledujeme předválečný život zhruba půltuctu hlavních postav v přehnaně
optimistických, hřejivých a přesvětlených scénách, kdy jsou všichni šťastní,
blažení a veselí (a do toho se v temných a studených barvách za doprovodu hrozivých
zvuků tiskne nacistický seznam se jmény Židů určených k deportaci), načež následuje
více než hodinu dlouhá přehlídka lidského utrpení (víceméně nedějová a vyprávějící
skrze obrazy), během které se film snaží diváka dojmout všemi dostupnými
prostředky. Bohužel marně.
V recenzi na film 12 let
v řetězech jsem napsal, že pokud v žánru „drama o těžkém životě
černochů za dob amerického otroctví“ existují nějaké často opakované motivy a
klišé, tak tento film je obsahuje všechna. To samé by se dalo říct i o filmu V tichu, tentokrát v žánru
„drama o neblahém osudu Židů v koncentračních táborech a o jejich utrpení
za druhé světové války“. Film je jedno klišé na druhém, konkrétně například:
- zoufalý pláč matky, od níž je odebíráno dítě
- holčička baletící na vyprázdněném dvoře
koncentráku
- od sebe odtržení milenci
- oběšenci
- uplakané děti se slzičkami v očích
- vražda novorozeněte
- patetická hudba
- smutné psí oči
Je možné, že by mnohé z těchto prvků dokonce i fungovaly (film je
řemeslně a vizuálně natočený velmi slušně, včetně zdařilé dobové stylizace, a
herci jsou povětšinou dobří), kdyby se jen divák dokázal identifikovat s jeho
hrdiny, nebo kdyby s nimi alespoň soucítil. Což nedokáže, protože všechny
postavy trpí naprosto nedostatečnou expozicí (šoupnout k nim na pár vteřin
titulek se jménem a zaměstnáním opravdu nestačí) a vzhledem k jejich
počtu pak není divu, že se v záběrech s jejich tragickými osudy,
prostříhanými mezi sebou, pletou s ostatními postavami, dokonce i s
vedlejšími. Scény z období před koncentrákem jsou veskrze ambivalentní
(koncerty, nahrávání desky, svatby, dvojice na procházce se psem, parta mladíků
usilujících o přízeň děvčete v bizarně groteskní scénce v tramvaji) a
odhalit mezi množstvím hrdinů ty ústřední a důležité pro zbytek filmu je
relativně obtížné. A aby toho nebylo málo, tak žádná z postav za celou
dobu nevydá ani hlásku – kromě sténání, křiku a zpěvu se veškeré dialogy
odehrávají výhradně v rámci voiceoverů (možná to souvisí s tím, že
film měl být původně dokumentem a s nápadem udělat z něj film
hraný se přišlo až ve chvíli, kdy byl podstatně roztočen). Něco tak
neuvěřitelně scizujícího a odtažitého jsem už hodně dlouho neviděl. Když na úplném
konci kamera smrtelně pomalu najíždí na dobové fotografie zachycující reálné
předobrazy hrdinů a snaží se tím zprostředkovat divákům alespoň trochu
souznění s nimi, je to už příliš pozdě.
V souvislosti s řečeným je bohužel smutnou skutečností, že snaha
filmu vymáčknout ze všech sil z diváka nějakou tu slzu je vyloženě pouze laciná
a otravná a čím je zarputilejší, tím je otravnější. Ke konci už je to skutečně
k nesnesení. Na začátku to ale nebylo o moc lepší – vytváření očividného a
naivního kontrastu v životě hrdinů před deportací a po deportaci je nesmírně
násilné a emocionálně nefunkční, stejně jako zbytek filmu.
Bez znalosti okolností, které film na svět přivedly, by se dalo říct, že
Zdeněk Jiráský trpí syndromem druhého filmu. Je to jev poměrně častý – nadějný
tvůrce natočí skvělý první film, získá za něj mnoho slov chvály a četná
ocenění, načež se nechá opít svým úspěchem a jeho druhý počin dopadne
katastrofálně. Útěchou nám může být, že režiséři, kteří trpí syndromem druhého
filmu, obvykle natočí naprosto vynikající film třetí. Tak snad se máme na co
těšit.
Žádné komentáře:
Okomentovat