Musím podotknout, že první dva filmy kanadského (a francouzsky mluvícího) režiséra,
scénáristy a herce Xaviera Dolana mě nezaujaly vůbec ničím a spíš se mi
protivily. Svůj debut Zabil jsem svou
matku natočil v devatenácti letech, tudíž je potřeba smeknout, že v takovém
věku dal dohromady řemeslně velmi povedený film, jenž mi nicméně po obsahové
stránce přišel hrozný, plný zbytečně přehnané negativní energie a nedostatečně
uchopený – jako by se životem nezkušený a rozervaný tvůrce (a navíc gay) snažil
zachytit na plátně své myšlenky a pocity způsobem, který je na něj příliš emocionálně
komplikovaný a těžký na porozumění, vzal to jako výzvu, ale ukousl si přitom mnohem
větší sousto, než byl schopen sežvýkat. Jeho následující snímek, Imaginární lásky, mi přišel ještě horší.
Pozérský, neupřímný, zcela bez tempa, nudný a otravný. O to víc mě však
šokovalo, o kolik vyzrálejší, profesionálnější, ukotvenější a myšlenkově
propracovanější je jeho již pátý snímek s názvem Mami!, zabývající se opět tématem komplikovaného vztahu mezi matkou
a synem.
Dolan do svého dramatu již tradičně obsadil své oblíbence (a poprvé ne sebe
samotného). Anne Dorval hraje ráznou a prostořekou Diane, ovdovělou matku
patnáctiletého Steva, potýkající se s nedostatkem financí a coby
nedostudovaná i s nedostatkem pracovních možností. Steve navíc není ledajaký
synek – trpí hyperaktivitou, emocionální senzitivitou, výbuchy mimořádné agrese
a poruchou soustředění. Je vzdorovitý, provokativní a kleje jako dlaždič. Na
začátku filmu ho vyhodí z mládežnického ústavu (kde podpálil jídelnu a ohrozil
život jiného chlapce) a svěří ho zpět do péče matky, která si s ním však
téměř neví rady a jeho extrémní drzost a sprosté chování oplácí stejnou mincí, takže
jejich rozhovory vypadají nějak takto:
Steve: „Mami, naval cígo. Začal jsem kouřit.“
Diane: „Tak na to zapomeň, já už s tim taky končim.“
Steve: „Tak di do prdele.“
Diane: „Hele s tim di do hajzlu, u mě doma budeš dodržovat pravidla,
kurva. Takže žádný posílání do prdele, jasný?“
Steve: „Aby ses neposrala…“
(Což je ještě relativně dietní verze toho, co následuje. České titulky jsou
v tomto ohledu velmi vynalézavé a nápadité, vulgarismy se příliš
neopakují, dialogy jsou hovorové a působí přirozeně, a to včetně zařazení několika
novotvarů.)
Zápletka spočívá v tom, že Diane se snaží se Stevem nějak přežít,
pokud možno se postarat o to, aby se alespoň trochu učil a neztropil
nějakou výtržnost. Trochu svěžího větru zanese do jejich značně nekonvenčního
soužití sousedka Kyla (Suzanne Clément), trpící vadou řeči, kvůli níž je
neschopná vrátit se ke svému povolání učitelky. Spřátelí se s oběma a začne se
starat o Steva v době, kdy Diane někde dělá uklízečku a snaží se sehnat
načerno nějaké kšefty jako neoficiální překladatelka.
Ačkoli se to nezdá, tak Mami! je film
o lásce. Nezvladatelný Steve má svou mámu rád, přestože jí to kvůli psychickému
stavu a neotřelému způsobu vyjadřování není schopen říct normálně. A mateřská
láska Diane je zas natolik silná, že svého syna nemůže nemilovat, přestože se
jí jeho chování nelíbí, má až po krk jeho průserů a musí si dávat pozor, aby ho
nevyprovokovala natolik, že by jí snad mohl fyzicky ublížit. Je to velký rozdíl
oproti snímku Zabil jsem svou matku,
který byl hlavně o nenávisti vůči matce, zprostředkované prostřednictvím
nesympatického a frackovitého hlavního hrdiny. V Mami! je hlavní hrdina vlastně sympaťák (i když vypadá od pohledu
jako grázl) a jeho nenávistné výpady jsou jen výplodem jeho mentální lability, kterou
není schopen ovládat. Budí porozumění a soustrast, což se o hrdinech prvních
dvou Dolanových filmů ani omylem říct nedá – na těch mi totiž kvůli jejich
aroganci, necitlivosti, neupřímnosti, apatii a outsiderskému postoji nezáleželo
a nezajímali mě, zatímco postavy v Mami! jsou živelné, dravé, milující, kuriózní a tentokrát mě
opravdu zajímalo, co s nimi bude a jak se budou vztahy mezi nimi vyvíjet. Je
to jednak díky bravurnímu scénáři a jednak díky naprosto fantastickým hereckým
výkonům. Obě herečky jsou vynikající, ovšem zdaleka největším překvapením je
mladý Antoine-Olivier Pilon v roli Steva, který je neuvěřitelně dobrý a svým
zjevem rozzáří každou scénu, ve které se objeví. Výkon hodný smeknutí klobouku.
I po technické stránce je film vydařený až pozoruhodným způsobem. Všechno
totiž sedí – kamera je vynikající, střih bezchybný a atmosféru okořeněnou
trochou nostalgie podmalovává devádesátkový písničkový soundtrack, na kterém se
skví Céline Dion, Eiffel 65 či Counting Crows. Výrazným sdělovacím prostředkem
je nezvykle i formát – oproti klasickému 16:9 (nebo zastaralému 4:3) se film
natáčel v poměru stran 1:1, tedy ve čtverci. Je to unikátní forma filmu,
ideální pro snímání portrétů a detailů. Dolan mistrovsky pracuje s rozložením
obrazu, s rekvizitami a s pohybem kamery. Zúžení plátna do pouhého
čtverce má navíc symbolickou funkci, může reprezentovat stísněnost postav, jejich
bezmoc a úzkou paletu možností. Může být interpretováno jako metafora pro
Stevův omezený svět, ve kterém se pohybuje, často pod vlivem léků či ve svěrací
kazajce, a jeho duševní nevyzrálost. Formát filmu se zásadně mění, jen když
jeho hrdinové zažívají na okamžik nefalšovaný pocit štěstí. A když jim konečně
začne připadat budoucnost růžová, tak ten pocit vizuálně zažijete také – je to
jedno z nejpůsobivějších míst filmu. Než přijde další rána osudu…
Výtky jsou vpravdě spíše okrajového charakteru, přesto poměrně důležité pro
celkové vyznění filmu. Postava Kyley je opředena tajemnou minulostí a přestože je
na to několikrát poukázáno, vůbec nic z toho nevyplyne a divák se pravdu
nedozví. Jistý zvrat ke konci filmu je až příliš předvídatelný (souvisí s neexistujícím
fiktivním zákonem, citovaným na začátku) a snímek je celkově se svými
téměř dvěma a půl hodinami moc dlouhý. Respektive působí dlouze hlavně ve své
druhé polovině, neboť ta první je totálně skvostná a zralá na stoprocentní
hodnocení, nicméně od půlky dál film poleví v tempu, začne opakovat ty
samé motivy a trošičku rozbředne, než znovu nabere dech někde poblíž finále.
Mami! je unikátní dílo, které si zaslouží veškerou
pozornost a zápis zlatým písmem do historie kinematografie. Jde o precizně
vystavěné drama talentovaného tvůrce, kterého tímto beru na milost a jsem
zvědavý, s čím dalším přijde. Je to film natočený s láskou a zjevně i
se spoustou vzpomínek, nostalgických, radostných i neradostných. Film plný
naděje i smutku, vyprávějící silný příběh, který se vám zaryje pod kůži a
donutí vás přemýšlet ještě hodně dlouho po jeho skončení…
Jsem ráda, že jsem narazila na tuhle recenzi, téměř do písmene vyjadřuje moje dojmy z toho filmu.. "nenápadné" umělecké dílo. Zvlášť ten soundtrack seděl do těch scén dokonale.
OdpovědětVymazat