Robert McCall (Denzel Washington) je vdovec žijící v Bostonu, pracuje
v mega supermarketu pro kutily (něco jako náš Hornbach nebo Bauhaus), každý
den má pečlivě nalinkovaný a každý večer sedává v tom samém bistru,
kde si čte knížku. A zde se také setkává s mladičkou ruskou prostitutkou
Teri (Chloe Grace Moretz), které uděluje rady a pomáhá jí zlepšit svůj život.
Když je Teri zmlácena svým pasákem, Robert se rozhodne vzít spravedlnost do
svých rukou a v jistém hotelu během devatenácti vteřin holýma rukama (a vývrtkou)
profesionálně zlikviduje pět po zuby ozbrojených Rusů – zjevně kdysi dělal
podobné věci běžně. Co ze začátku vypadá jako obyčejná pomsta, však rozroste do
mnohem větších měřítek, neboť Robert v rámci svého činu shodou okolností
vykydlil východoamerickou centrálu ruské mafie a největší boss ze všech největších
bossů na něj posílá toho nejdrsnějšího a nejzkušenějšího profesionálního
zabijáka a pátrače Teddyho…
Celkem dost to připomíná zhruba 350 filmů s podobnou zápletkou o
spravedlivé odplatě, kde se hlavní hrdina rozhodne postavit na stranu
utiskovaných, ať už s vizáží obyčejného chlapíka z lidu nebo maskovaného
mstitele v netopýřím obleku. Nicméně nejvíce Equalizer připomíná Muže
v ohni (kde hrál také Denzel Washington). Ovšem s podstatným rozdílem
– Tony Scott svůj okázalý thriller efektně videoklipově nastříhal a vytvořil
tak zábavný, napínavý, inteligentní a dynamický film. Americký režisér Antoine
Fuqua (Král Artuš, Pád Bílého domu) dokázal svému Equalizeru vtisknout onu zábavnost,
napínavost a inteligenci, ale nějak se mu z toho vytratila ta dynamika. Equalizer je vláčný a pomalu se táhnoucí
film s dlouhými scénami, přičemž mnohé z nich sice mají velmi dobrou
atmosféru, ale při délce výrazně přes dvě hodiny se neubráníte zívání a koukání
na hodinky.
Pokud jde o jednotlivé scény, tak Equalizer
nabízí jedny z nejlepších, jaké jsem letos viděl. Kdykoli se hlavní
hrdina odhodlá k nějakému zabíjení, tak to stojí za to (krvavé scény jsou
brutální a zároveň decentní – to nejhorší se odehrává mimo zorné pole diváků) a
třeba první konfrontace Roberta se zarputilým a chladnokrevným Teddym je
vskutku libová, aniž by se v ní kdokoli pokusil o cokoli násilného. Drtivá
většina filmu přitom není skoro vůbec akční – vyjma závěrečné pasáže v něm
padne za celou dobu všehovšudy jediný výstřel a ozve se jediná exploze,
samozřejmě s hlavním hrdinou odcházejícím frajersky s výbuchem
v zádech. Antoine Fuqua získává plusové body za vynikající režii a za to,
jak sofistikovaně a přesně umí pracovat s klišé a přetavit je tak
v cosi, co je na hraně cool scény a komicky vtipné scény. Nejvíce
lahůdkové nejsou ani zdaleka akčnější či násilné sekvence, nýbrž dialogové
pasáže, ve kterých si dva a více lidí mezi sebou povídají. A ani přitom nemusí
nutně držet v ruce zbraň. Což se týká hlavně dialogů mezi hlavním hrdinou
a jeho budoucími oběťmi, jakmile se totiž děj filmu přesune někam mimo centrum
dění ústřední zápletky (třeba k Robertovým přátelům, kteří jsou napojeni
na tajné služby), tak je účinnost snímku sotva poloviční. Scénář je definitivně
velmi silnou stránkou filmu.
Problém nastává ale už u postavy Roberta. Ze začátku je velice uvěřitelným
hrdinou, ale jakmile dojde na likvidování mafiánů, jde realita zcela stranou a
z nenápadného dělníka ve stavebninách se stává ultra zkušený, všeho
schopný a těžce profesionální agent dobra, neskonale inteligentní a jasně
uvažující kříženec Jasona Bournea, Liama Neesona z 96 hodin a MacGyvera, přičemž všechny zmiňované hravě strká do
kapsy levou zadní a ještě si u toho stihá počítat vteřiny. Je nezničitelný,
neporazitelný, a ať na něj z Ruska pošlou jakkoli schopné lidi, Robertovi
žádný z nich nesahá ani po kolena. Bez ohledu na to, jakou past si na něj
připraví, jakými všemožnými prostředky se budou snažit odhalit jeho totožnost
a minulost, kolik jeho známých a přátel budou ohrožovat na životech,
Robert bude vždy o krok napřed a bude předvídat každý tah svých nepřátel
do naprostého detailu. Není divu, že se to po čase celkem rychle ohraje a
odpadne to nejdůležitější – přestanete se bát o hlavního hrdinu a spíš vás
začne zajímat, jakými bizarními způsoby bude své soky odpravovat.
Nezdá se ale, že by cílem režiséra byla v tomto případě zábavná jízda
plná komplikovaných akčních scén a hlášek – vtipných průpovídek tu sice pár najdete,
film ale opravdu není příliš akční ani komický a jeho tempo je značně táhlé –
kvůli řadě zbytečných a zbytečně dlouhých scén snímek bohužel nedrží příliš
pohromadě a silný zážitek z něj se ředí. Spíš šlo o natočení atmosférického
temného thrilleru kombinovaného s psychologickou studií dobráckého
zabijáka, který očišťuje svět od zla. To by ale dotyčný musel působit alespoň
trochu realisticky namísto vzbuzování dojmu, že na světě neexistuje nikdo
elitnější, kdo by se mu vyrovnal.
Nefunguje ani vizuální stránka. Kamera je sice dobrá, ale film je strašlivě
tmavý, až je to místy nepřehledné – v nočních scénách např. čas od času není
nic vidět, ani kdo se s kým pere, natož co kdo komu dělá. Když se ke konci
filmu Robert skrývá před partou nájemných vrahů mezi regály rozlehlé prodejny, kde
předtím stihl zhasnout zcela všechna světla, tak je velmi těžké ho detekovat, i
když ho kamera explicitně zabírá.
Nakonec je na filmu nejlepší složkou Denzel Washington, který předvádí
bezchybný herecký výkon. Přetéká charismatem a je sympaticky neokázalý – i potenciálně
vtipné hlášky pronáší s vážnou tváří a dodává jim na sofistikovanosti.
Příjemným překvapením je i Chloe Grace Moretz, která je ve filmu sice asi jen
deset minut, nicméně hraje o dost jinak, než doposud hrála, je téměř k nepoznání
a působí dvacetkrát dospěleji a vyspěleji než ve svém předchozím filmu Zůstaň se mnou. Novozélandský herec
Marton Csokas si svého psychopatického ruského „likvidátora“ Teddyho značně
užil a po herecké stránce je Washingtonovi důstojným protivníkem.
Antoine Fuqua se rozhodl natočil mnohokrát viděný námět s ohranými motivy
trochu jinak a po svém, což je třeba ocenit. Ve filmu je asi tucet scén,
které jsou úžasné a kulervoucí, neboť z nich s pomocí herců a
režisérského umu vyždímal maximum. To samé se ale nedá říct o ostatních scénách
(tedy většině filmu), které jsou spíš přehlídkou značného množství potenciálu,
jenž se bohužel nepodařilo vytěžit –
částečně je to způsobeno nadlidsky (až nadpřirozeně) schopným hlavním hrdinou
zasazeným do relativně reálného prostředí, nekonzistencí stylů jednotlivých
pasáží a značnou rozvleklostí, která je především ze začátku významně znatelná.
Mně osobně se Equalizer hrozně líbil (koukal jsem tady http://www.filmonie.cz/equalizer/ ), určitě bych tomu dal spíš k 75 procentům :)
OdpovědětVymazat