V oku tornáda je americký katastrofický film.
V mainstreamu je to poněkud uvadající a odumírající žánr – před rokem
a půl byl u nás v kinech film Nic
nás nerozdělí, což bylo ale spíš lidské drama s jednou ne moc velkou
vlnou, a před tím až mega epické 2012
před pěti lety (a bude trvat ještě asi dlouho, než se objeví jiný katastrofický
velkorozpočtový spektákl, který by s tímto kolosem Rolanda Emmericha snesl
srovnání). Protože V oku tornáda
ho nesnese.
Jak je v katastrofických filmech běžné, tak na první ukázku mohutné
síly matky přírody si musíme počkat do té doby, než skončí expozice všech
postav, jejichž osudy budeme v průběhu filmu paralelně (a později ve
společné linii) sledovat. V tomto filmu ono představování hrdinů trvá něco
málo přes půl hodiny a těch hrdinů je asi tucet:
- Parta lovců bouřek, kteří se v obrněném
transportéru a v dodávce s high-tech vybavením vydávají po
stopách atmosférických výkyvů a doufají, že se jim podaří natočit záběry
tornáda dostatečně zblízka. Nechybí černoch s kamerou a pohledná vysokoškolská
absolventka oboru meteorologie.
- Dva zhruba sedmnáctiletí bratři (jeden
frajírek, druhý nesmělý), jejichž otec je ředitelem střední školy, kam oba
chodí studovat. Jejich matka před lety zemřela a jejich vztah
s otcem je od té doby poněkud vyhrocený. Toho otce hraje Richard
Armitage (trpaslík Thorin Pavéza z Hobita).
- Sem tam se objeví dvojice idiotů, kteří
natáčejí mobilem videa na YouTube a protože jsou příliš hloupí, tak
postrádají pud sebezáchovy, takže jim nedělá problém natáčet hrozivě
vyhlížející tornáda ze vzdálenosti deseti metrů. (A jsou tedy bez diskuze
nejzábavnějšími postavami v celém filmu, nicméně jsou tam dost málo.)
K ději je asi zbytečné se vyjadřovat. Prostě se v jednom
americkém maloměstě najednou objeví tornáda a začnou všechno pustošit a
hrdinové filmu se snaží přežít, případně ochránit druhé. Jediný výraznější
dějový oblouk spočívá v tom, že ten nesmělý z oněch dvou bratrů se
konečně poprvé odváží oslovit spolužačku, do které je už delší dobu zamilovaný,
a odjede jí pomoct natáčet video projekt do staré papírny, kde jsou samozřejmě
po útoku tornáda oba zasypáni sutinami a doufají, že je otec a bratr toho
chlapce dorazí zachránit dřív, než se prostor, ve kterém jsou uvězněni, naplní
po okraj rychle přitékající vodou…
Film natočil Steven Quale, který má mimo jiné na svědomí Nezvratný osud 5, jenž byl až překvapivě
zábavným a pomalu nejlepším dílem série. Nicméně V oku tornáda není moc dobře režírované, což je vidět hned na několika
věcech. Za prvé – ta úvodní expozice je strašlivě dlouhá (a nudná) a probíhá
z větší části prostřednictvím domácích kamer. Ti dva kluci totiž natáčejí
dle otcových instrukcí nějaké audiovizuální záznamy do časové schránky na téma
„Vzkaz pro mé budoucí já za 25 let“, což v praxi vypadá tak, že se dívají
do kamery a melou samé hovadiny. Není nic trapnějšího, než představit
divákům hlavní postavy filmu tím způsobem, že o sobě pronesou monolog do kamery
a vedle toho je prdnutý vysvětlující titulek se jménem. Trumfne to snad až
pasáž k závěru filmu, v níž někteří z hrdinů nahrávají na tu
samou kameru rozloučení se před smrtí a neuvěřitelně pateticky a v polobreku
deklamují, jak milují své rodiče a sourozence. Hrůza. Ti lovci bouřek byli tedy
mnohem zajímavější.
Celý film je samozřejmě prošpikován těmi nejstrašnějšími klišé (tornádo
nelítostně trhá domy, ale americká vlajka zavěšená na stožáru přežije vždycky,
životy zachraňuje kapesní nůž, který s sebou jeden z chlapců tajně
nosí v kapse za otcovými zády, když už někoho zachránit, tak výhradně
v poslední sekundě…), ale není s nimi dobře pracováno.
V katastrofických filmech Rolanda Emmericha jsou tato klišé využívána pro
vytvoření cool efektu, případně mají ironickou funkci, resp. slouží jako pocta
padesát let starým katastrofickým filmům. Oproti tomu v tomto filmu působí
jen a jen směšně.
Největší rozdíl je ale v tom, že u Emmericha jsou ta klišé zábavná, zatímco
u V oku tornáda nemůže být o
nějaké zábavě moc řeč. Až na ty dva dementy s foťáky v mobilech tu nejsou
žádné další zdroje humoru a film neobsahuje žádné další vtipy. Bere se smrtelně
vážně, ale na to, aby mu to procházelo, je až příliš dementní a jeho hrdinové
se chovají až příliš jako idioti (např. se vracejí pro zapomenutou kameru, když
je pět metrů od nich hořící tornádo). Scénář napsal člověk jménem John Swetnam,
který už má za sebou scénáře k podprůměrnému thrilleru Evidence a k pátému dílu Let´s Dance. Což o lecčem vypovídá.
Samozřejmě tu zjevnou debilitu beru trochu s nadsázkou, protože
s tou se musí u takovýchto filmů tohoto konkrétního žánru počítat (zvlášť
dneska, kdy je logika v chování hrdinů nahrazována efektní podívanou a
digitálními orgiemi). Nevadí mi, že je film dementní, pokud je alespoň vtipný a
zábavný. Což, jak už bylo řečeno, není u V oku
tornáda tento případ.
Co si zaslouží pochvalu, jsou triky, protože jsou opravdu na úrovni
(většinou). Tornáda vypadají moc dobře, a když trhají domy a kradou
z letišť letadla, tak to vypadá správně mohutně (avšak rozhodně nic, co by
se dalo srovnat s masivní destrukcí v 2012). Kvalitní počítačové efekty jsou ale spíš zásluhou toho
studia, které je mělo na starosti, a animátorů, nikoli režiséra.
V roce 1996 vznikl film jménem Twister,
který byl v podstatě o tom samém (taky tam byla tornáda a hlavní hrdinové
byli lovci bouřek) a taky to nebyl kdovíjaký zázrak, nicméně před osmnácti lety
byla jiná doba a tornáda ve filmu působila o dost děsivěji. V dnešní době,
kdy v katastrofických filmech bez problémů vybuchuje půlka planety a
stometrové vlny pohlcují celé kontinenty, je nápad natočit film, v němž se
přes zapadlé maloměsto přežene pět tornád, která strhají několik ulic, letiště a
kus lesa, poněkud zpátečnický a V oku
tornáda kvůli tomu není ani na okamžik napínavé. Přitom katastrofy ve filmu
nemusejí být nutně za každou cenu epické a monstrózní, aby se okolo nich dalo
vytvořit kvalitní a poutavé drama – film Nic
nás nerozdělí je toho důkazem. V oku
tornáda má dokonce podobně silný příběh, ten je ale mnohem hůře vyprávěný a
jeho hrdinové nejsou dostatečně charismatičtí/sympatičtí, aby divákovi na jejich
osudech záleželo.
Žádné komentáře:
Okomentovat