Albert (Seth MacFarlane) je chudý farmář a pasáček ovcí. Život na Divokém západě
ho už tak dost štve, a aby toho nebylo málo, tak se s ním rozejde jeho
přítelkyně Louise (Amanda Seyfried), která ho má za neschopného losera. Do
městečka se vzápětí přistěhuje sličná kovbojka Anna (Charlize Theron), která zde
chce začít nový život, pokud možno co nejdál od svého muže, nejhrozivějšího
pistolníka v okolí (Liam Neeson).
Anna se Albertovi nabídne, že mu pomůže naučit se střílet, aby měl alespoň
mizivou šanci získat přízeň své milé zpět, a to v nadcházejícím souboji s jejím
novým nápadníkem, bohatým majitelem obchodu s potřebami na udržování knírů
(Neil Patrick Harris). Zbytek si pravděpodobně dokážete domyslet sami…
Jde o druhý celovečerní film Setha MacFarlanea (tvůrce Family Guye), který předloni debutoval úspěšnou komedií Méďa. Na svůj nový film získal ještě
více slavných hereckých jmen, ještě více peněz, podílel se na jeho scénáři,
spoluprodukoval ho a obsadil se v něm do hlavní role. A nedokázal to
bohužel ukočírovat tak, jak by bylo potřeba.
Především Všechny cesty vedou do
hrobu není parodií na westerny, jak by se mohlo zdát. A není to ani komediální
western. Jde o čistokrevnou americkou, mládeži nepřístupnou, vulgární komedii,
která se shodou okolností odehrává na Divokém západě a využívá westernové prvky
(včetně stylového orchestrálního soudtracku), ale žánr jako takový neparoduje
(maximálně v některých velmi izolovaných segmentech). Většina postav se spolu
baví současně, své dialogy hojně prokládá sprosťárnami, film obsahuje
popkulturní narážky a westernové prostředí tu slouží jako kulisa pro vtipy toho
nejhrubšího zrna.
Největším problémem filmu je jeho zoufalá nekonzistentnost. MacFarlane se
patrně opil myšlenkou, že všechno co řekne, bude vyvolávat salvy smíchu, ale
bohužel se jakžtakž trefil tak v padesáti procentech případů. Ve filmu
jsou jednak naprosto vynikající vtipy (nejméně tři), dále pak vtipy slušné,
vtipy průměrné (těch je nejvíc), vtipy nefungující, vtipy neuvěřitelně
nefungující a vtipy uboze trapné (např. extrémně dlouhá scéna se střevním
průjmem a s následným detailním záběrem na vyprodukovaný obsah). Občas
MacFarlane spoléhá na to, že už jenom pouhá přítomnost sprostého slova udělá
dialog vtipným – což mu však v reálu nevychází. A často dojde i na scény,
ve kterých se nevyskytuje absolutně žádný humor a divák má přitom cítit nějaké
opravdové emoce, dojetí nebo strach o hrdiny. A to žalostně nefunguje.
Spousta humoru se samozřejmě točí i kolem sexu a dojde i na scény se
spermatem či s obřím ovčím penisem. Nahota ale kupodivu žádná (kromě zadku
Liama Neesona). Také se dočkáte několika brutálních scén (s utrhanými
končetinami například) a zhulené halucinogenní sekvence s levitujícími ovcemi
a s kondorem s obřími varlaty. Je to takový mišmaš všeho možného, co
se dá nastrkat do komedie nevhodné pro mládež do patnácti let, nicméně je to v silném
kontrastu s občasnou snahou MacFarlanea hrát na serióznější notu.
Příběh není příliš funkční, protože je ohraný a předvídatelný (romantická
linie v této podobě je jedno velké klišé a závěrečná konfrontace hlavního
hrdiny se záporákem jakbysmet). Liam Neeson není využit k ničemu vtipnému –
jeho postava se ukáže jen pár minut na začátku, načež na víc jak hodinu filmu
zmizí z děje a objeví se zas až na konci. A po celou dobu hraje svou roli smrtelně
vážně. Vtipné to není.
Dojem kazí i ten fakt, že si nikdo nedělal příliš starosti s návazností
scén. V jednu chvíli se hlavní hrdina porve v baru a výsledkem je
sedmicentimetrová krvavá tržná rána. Další den se vzbudí a nemá ani jizvičku. V jiné
scéně jde Anna na tancovačku v obřích šatech, vyztužených masivní železnou
kostrou (a je okolo toho dělán humor). Následně bez problému tančí, jezdí na
koni, případně sedí na židli – zkrátka dělá věci, které by s takovou kovovou
konstrukcí dělala asi těžko. Sice to jsou de facto detaily, ale když se něco
takového ve filmu objeví, působí to jako pěst na oko.
Za zmínku ovšem stojí Giovanni Ribisi a Sarah Silverman ve vedlejších
rolích, jejichž postavy spolu vedou romantický a ctnostný láskyplný vztah (navzájem
se jeden pro druhého šetří, takže ulehnutí do společného lože plánují až na
svatební noc), přičemž ona pracuje jako prostitutka v salonu, kde střídá
patnáct mužů denně. Je to originální a dostatečně komediálně vytěžené.
Je škoda té neuvěřitelné rozpolcenosti, značného množství nefungujícího
humoru a nekonzistentnosti v tónu filmu. Délka je také přehnaná, skoro dvě
hodiny je prostě na komedii příliš. Uvažoval jsem nad padesáti procenty, ale
vzhledem k těm asi třem naprosto geniálním vtipům a faktu, že jsem se
několikrát smál nahlas (což se nestává běžně), musím jít s hodnocením o
trochu výš.
Žádné komentáře:
Okomentovat