Joe (Nicolas Cage) je zemitý a přízemní člověk s nízkými nároky a ještě
nižšími ambicemi. Žije na vidlákově na americkém jihu, kde zaměstnává partu
černochů na dřevařské práce v lesích. Snaží se přestat kouřit, hodně pije a
žije vesměs samotářským životem člověka, kterému dělá jedinou společnost pár
místních přátel, hlídací pes a občas nějaká ta šlapka, co v jeho příbytku
hledá azyl před bývalým přítelem.
Věci se nečekaně dají do pohybu ve chvíli, kdy k němu přijde žadonit o
práci patnáctiletý běloch Garry, který se snaží ze všech sil zaopatřit svou
matku a mladší sestru. V cestě mu však stojí násilnický otec, opilecký povaleč,
jenž svého syna surově bije a pravidelně ho okrádá o jeho těžce vydělané peníze,
aby měl na chlast. Joe si mladíka vezme pod ochranná křídla a skamarádí se s ním.
Pak se ale oba dostanou do situace, kterou je potřeba řešit o něco radikálněji
než doposud…
Příběh to není kdovíjak originální a vlastně je poměrně snadné předvídat jeho
průběh (asi většině z vás došlo, že na konci bude pravděpodobně nějaké to
střílení, a že s nejméně jednou z postav to nedopadne dobře). Z hlediska
faktického děje se ve filmu opravdu nestane o moc víc, než co bylo napsáno výše,
a o příběh v tomto filmu stejně nejde. Mnohem větší důraz je kladen na
vytvoření psychologického profilu hlavního hrdiny, na jeho téměř otcovský vztah
k dospívajícímu klukovi, na celkovou atmosféru filmu, jíž napomáhá vesměs
loudavější vyprávěcí tempo, a na herecké výkony všech zúčastněných.
Americký režisér David Gordon Green je známý hlavně díky hrubozrnným komediím
Travička zelená a Princ a pruďas, o dost méně známá je
jeho příjemná (a rozhodně ani zdaleka tak sprostá nebo ujetá) komedie Princ Avalanche. Joe je však zcela seriózním dramatem (podle knižní předlohy), ve
kterém jsem, pokud se správně pamatuji, nezaregistroval jediný pokus o vtip.
Což je vzhledem k předchozí režisérově filmografii docela nenadálá změna.
A není to změna k horšímu.
Nicolas Cage oproti očekávání podává velmi slušný dramatický herecký výkon.
Vyjadřuje se spíše minimalisticky a decentně (Joeovi občas rupne v bedně a
má pak tendenci přehnaně reagovat, takže ví, že se musí krotit), díky čemuž
nedochází k tomu, že by byl nechtěně směšný. Ostatně, scénář mu naštěstí
příliš mnoho příležitostí pro hereckou exhibici a vypjaté scény, které v jeho
případě k podobným stavům svádějí, nenabízí. Ale na nějakou přehnaně
velkou pochvalu to také není. O něco výraznější postavou je agresivní venkovská
smažka v podání Garyho Poultera, což není neznámý profesionální herec, jak
jsem se mylně domníval, nýbrž autentický bezdomovec, který se ochomýtal kolem natáčejícího
štábu tak dlouho, až ho David Gordon Green obsadil do podstatné role Garryho
otce. A je vynikající! Škoda, že pár měsíců po skončení natáčení zemřel…
Na to, jak si režisér dával práci s psychologickou rovinou filmu, tak
se až příliš často dopouští různých nedostatků v podobě scén, které
vyznívají až nepříjemně ambivalentně a do ztracena. Garryho otec např. v jednu
chvíli umlátí k smrti náhodného pobudu kvůli pár drobným a lahvi alkoholu.
Tento incident se ale následně vůbec nijak neřeší, přestože policisty se to ve
filmu jen hemží, a celá ta sekvence slouží jen k tomu, aby bylo vidět, jak
je ten násilník zlý a špatný člověk. Podobně je na tom vedlejší postavička
jistého delikventa, se kterým měl hlavní hrdina kdysi potyčku, ale už není zmíněno,
o co vlastně šlo a při jaké příležitosti k jejich šarvátce došlo. Nebo když kolem Joea projede nějaký pár v džípu,
v něm sedící žena se na Joea dlouze podívá, on se podívá na ni a tím celá
ta epizodka skončí a nevysvětlí se, o koho vlastně šlo. Nicméně
samotný Joe je jako postava napsaný velice dobře.
Jinak ale není moc o čem mluvit. Film to není špatný, neurazí, ale zároveň
není zrovna dvakrát výrazný a příliš hluboký zážitek nezanechá. Je ukázkou
slušně odvedeného filmařského řemesla, u nějž je na škodu celková předvídatelnost
jeho příběhu, který zkrátka nenabízí nic, co by diváka čaplo a už nepustilo.
Docela by mě zajímal dokument o tom bezdomovci, protože ten asi musel být super
a na jeho příhody by se mi asi dívalo lépe než na variaci provařené story na
téma „mladý a nadějný chlapec dostane šanci na lepší život v podobě životem
zmítaného mentora s dobrým srdcem a šrámem na trestním rejstříku“. Ale
toho se asi bohužel nedočkám.
Žádné komentáře:
Okomentovat