Stoprocentní hodnocení v titulku dává tušit, že v následující
recenzi budu hýřit superlativy. Málokdy se totiž stane, aby se sešlo tak libové
herecké obsazení, inteligentní scénář s pečlivě vystavěným příběhem a
věrohodnými trojrozměrnými postavami a ještě k tomu zkušený režisér, který
by to všechno dokázal skloubit do smysluplného a konzistentně kvalitního celku.
V mých očích se Bryanu Singerovi, režisérovi prvních dvou filmů ze série X-Men,
podařilo překonat nejen sebe samotného, ale i do nebes vychvalovanou První třídu od Matthewa Waughna (kterou
jsem kdysi hodnotil devadesáti procenty).
V roce 2023 je post-apokalyptický svět ovládán robotickými Sentinely,
které byly stvořeny za účelem likvidovat mutanty, ale obrátily se i proti lidem.
Na živu je už jen hrstka lidí a přeživší skupinka mutantů v čele
s profesorem Xavierem (Patrick Stewart) a Magnetem (Ian McKellen). Aby
spasili sebe i svět, musí se chopit jediné zbývající šance – vyslat Wolverina
(Hugh Jackman) zpátky do minulosti do roku 1973, aby zde našel mladého Xaviera
(James McAvoy) a mladého Magneta (Michael Fassbender) a spolu s dalšími
mutanty je přesvědčil, aby mu pomohli zabránit Mystique (Jennifer Lawrence) v
zabití vědce, který Sentinely vytvořil (Peter Dinklage), a zvrátili tak chod
dějin. (Skutečně jde o to, aby ten vědec zůstal naživu). Problém je, že Xavier
a Magneto se v roce 1973 nenáviděli a druhý zmíněný se navíc tou dobou
nacházel v nejstřeženější cele v hlubokém podzemí pod Pentagonem…
Film sice podle potřeby přestříhává mezi dvěma časovými rovinami, ale
naprostá většina se ho odehrává v sedmdesátých letech (velmi hezky dobově
stylizovaných). V obou rovinách se vyskytuje dohromady okolo patnácti
mutantů, přičemž v některých případech jde o mladou a starou verzi té
samé postavy (Wolverine vypadá pořád stejně, protože nestárne). Přestože úvod
filmu začíná krátkou rekapitulací předchozích dílů, k orientaci mezi úplně
všemi postavami a v rychlosti shrnutými událostmi to moc nepomůže a divák
neznalý tohoto universa může být lehce ztracen. Někteří jste možná zmatení už
jen z naznačené zápletky a z množství jmen v předchozím
odstavci. Domnívám se však, že to není zas až tak velkou překážkou. Děj je
totiž vystavěn tak dobře, že ho lze snadno pochopit i bez znalosti předchozích
dílů série. Vztahy mezi postavami jsou zas brilantně načrtnuty pomocí dialogů
a výrazů jednotlivých hrdinů. Tudíž nehrozí, že byste nepochopili či
nepochytili něco zásadního, maximálně se ochudíte o občasné vtípky nebo narážky
na události z předešlých filmů. Jinak je ale tento snímek až překvapivě
soudržný, soběstačný a dokonce i divácky přívětivý pro ty, kteří s X-Meny
zatím nepřišli do styku.
Všichni herci jsou špičkoví. Reklamy sice lákají na to, že se staří známí
sešli všichni pohromadě v jednom filmu, avšak u Halle Berry, Ellen Page a
vlastně i u toho Patricka Stewarta s McKellenem se jedná spíš o kratší
camea. Všichni zúčastnění ale bez debat podávají vynikající herecké výkony. I po
technické stránce je film skvělý. Rozpočet čtvrt miliardy je sakra znát, triky
jsou bezchybné a je vidět, že všechny finanční prostředky byly vynaloženy
s maximální efektivitou tak, jak bylo třeba. Hudba Johna Ottmana je
efektní a k filmu sedne dobře. Střih, kameru, zvuk a podobné
kategorie snad ani nebudu zmiňovat.
Už v prvních několika minutách jsou hrdinové filmu vrženi do akce a od
té doby se snímek nezastaví a ani jednou neztratí tempo (na rozdíl od První třídy, kde se sporadicky
vyskytovala pomalejší a méně zajímavá místa). Je mimořádně našlapaný, a
přestože má něco přes dvě hodiny, uteče jako voda. K tomu všemu je ještě
opravdu neuvěřitelně dobře natočený (od půlky dál jsem byl už konstantně dojat
jenom z toho, jak to celé krásně sedí pohromadě) a navíc překvapivě
vyzrálý a inteligentní. Bryan Singer je skvělý režisér, světu X-Menů rozumí a
umí krásně zachytit na plátně jeho atmosféru, emoce jeho hrdinů a i drobné
nuance toho, že se někdo na někoho krátce podívá a vyplyne z toho něco
dramatického a osudového. Příběh filmu je vystavěn s maximální pečlivostí,
nezvykle přesným smyslem pro detail a s bravurní schopností vyprávět. Scénář
je chytrý, dialogy nikdy nesklouznou do banalit či klišé a do překvapivého
finále film plynule doplachtí po tak sofistikovaně vymyšlených cestičkách, že
mu odpustíte i to, že zápletka založená na cestování časem se vlastně ani na
okamžik nezačne zabývat způsobováním nesmyslných časových paradoxů.
Není to ale od začátku do konce naspeedovaná akční řezanice, jak by se
mohlo zdát. Právě naopak – většina filmu stojí spíš na dialozích a na změnách
v motivacích jednotlivých hrdinů. Jejich psychologie je velmi
propracovaná, jsou díky tomu mnohovrstevnatými postavami, které diváka zajímají
a záleží mu na nich. Jejich vzájemné konfrontace jsou podávány realisticky,
dialogy ani na chviličku nezašustí papírem a působí v rámci komiksového sci-fi
až neobvykle chytře a vyspěle. Přitom si film zachovává komiksovou stylizaci a
proporce hollywoodského velkorozpočtového blockbusteru.
X-Men: Budoucí minulost je zkrátka mistrovsky odvedený kus profesionální
filmařiny. Jako celek je skvostný, přičemž některé jeho konkrétní pasáže jsou
vyloženě lahůdkové (např. akční scéna s Quicksilverem, natočená
z jeho pohledu, nebo když Magneto vyrve ze země fotbalový stadion a shodí
ho na Bílý dům). Je to konzistentně zábavný, napínavý a po všech stránkách
funkční film. Prakticky vzácný úkaz. Klenot. Kvůli takovým se chodit do kina vyplatí.
Klidně i vícekrát.
P.S. Existují u nás 2D i 3D verze, 3D pouze dabované (dabing jsem sice
neslyšel, ale být jeho příznivcem, tak bych si pořádně rozmyslel, jestli mi to
stojí za to přijít u takhle megahvězdně obsazeného filmu o možnost slyšet tu
plejádu herců v originále). A když vydržíte až do úplného konce titulků, čeká
vás ještě krátký bonus.
Žádné komentáře:
Okomentovat