Godzilla je obrovský fenomén už od dob, kdy s ní vytvořil v roce 1954
první film japonský režisér Iširó Honda. Netočil tehdy akční řežbu s monstrem
pustošícím města, ale hlavně film, který měl upozornit na nástrahy a nebezpečí
atomového věku. Godzilla se stala obecně známou ikonou, základním kamenem pro
řadu dalších filmových monster a objevila se doposud v devětadvaceti snímcích,
přičemž v mnohých dokonce soupeřila proti srovnatelně silnému nepříteli (včetně
King Konga a Godzilly z americké verze), takže se vypracovala až na pozici
kladné postavy, které diváci mohou fandit. Do útvaru akčního katastrofického
spektáklu ji vsadil roku 1998 americký režisér Roland Emmerich a pojal ji jako ničivou
hrozbu, proti které muselo lidstvo bojovat. Současná verze je naopak o poznání
víc spjatá se svými japonskými předchůdci, a to nejen co do tvaru těla Godzilly.
Ona přerostlá ještěrka je v ní totiž představena v takovém světle, že pokud
máte zafixovanou v hlavě tu Emmerichovu, pak vás čeká asi nejedno
překvapení.
Na začátku sledujeme, jak americký vědec (Bryan Cranston), žijící s rodinou
v Japonsku, přijde o svou manželku (Juliette Binoche) při nehodě v jaderné
elektrárně, kde oba pracovali, a zůstane tím pádem sám na výchovu malého synka.
Za havárii a následný sesuv a zničení elektrárny mohou neobvyklé otřesy neznámého
původu. O patnáct let později je jeho syn už dospělý (Aaron Taylor-Johnson),
býval vojákem (zneškodňoval bomby, což se může hodit) a založil vlastní
rodinu. Jeho otec pátrá po pravdě a pokouší se za tím účelem opakovaně dostat
do karanténní zóny okolo trosek elektrárny. Oba se do této lokace vydají a
stanou se svědky skupiny vědců, která zde experimentuje s nějakým obřím
kokonem, z něhož krátce nato vyleze monstrum (ale nikoli Godzilla). To
zpustoší celou oblast a odlétne neznámo kam.
Abych zbytečně neprozrazoval. Následný děj filmu je totiž celkem originální
a pravděpodobně zamává s očekáváním většiny diváků, kteří se těší na
tradiční schéma „lidstvo vs. příšera“. Skutečnost je ale ještě o něco epičtější
a lidé jsou v ní eliminováni do funkce nepříliš důležitých statistů, kteří
s tím, co se okolo nich děje, moc nenadělají.
Film režíroval nepříliš zkušený Gareth Edwards, který debutoval před čtyřmi
roky laciným sci-fi snímkem Zakázaná zóna
(v originále Monsters), kde také
vystupovaly příšery, ale drtivou většinu stopáže je vůbec nebylo vidět. S novou
Godzillou mu byl svěřen i rozpočet ve
výši 160 milionů dolarů a závaží na krku v podobě nemalého množství dychtivých
fanoušků. A vypořádal se s tím v rámci možností velmi dobře. Výsledkem
je, že jeho film je zaměřen spíš na starší diváky, kteří mají povědomí o původní
japonské Godzille, než na současnou
mladou generaci, která sjíždí dokolečka Pacific
Rim a je z něj nadšená. Akční scény jsou totiž v Godzille znatelně oddalovány,
konfrontace s monstrem je zprostředkovávána nejčastěji prostřednictvím
zpráv v televizi a pořádný souboj si režisér schoval až na závěrečných
dvacet minut. Godzilla přitom stráví na plátně zhruba pět minut čistého času (z
dvouhodinového filmu). Triky jsou samozřejmě špičkové, gradace napětí je skvělá
a hned při několika scénách vám pravděpodobně spadne čelist. To všechno ale
nezakryje ten fakt, že spíš než obřím potvorám se film věnuje lidským hrdinům
a rodinným hodnotám. Většinu filmu tím pádem tvoří dialogy mezi postavami,
vztahy mezi nimi (zejména otec-syn), emoce a hrdinství.
Garet Edwards je evidentně velmi talentovaný a podařilo se mu i tyto pasáže
natočit velmi slušně a s kvalitními výkony herců. Je trochu divné lákat na
Oscarem oceněnou Juliette Binoche, která se vyskytuje pouze v úvodu snímku,
a na Kena Watanabeho, jehož postava japonského vědce je omezena na posmutnělé deklamování
vět typu: „Člověk si arogantně myslí, že má přírodu pevně v rukou.“, ale
přinejmenším Bryan Cranston opravdu stojí za to. Leč hlavním hrdinou je Aaron
Taylor-Johnson, který se ve svých třiadvaceti letech do role starostlivého otce
rodiny příliš nehodí, a jehož postava není napsaná lépe než postava jeho otce.
Scénář (resp. děj) je samozřejmě debilní a těžko bude jiný, když se v něm
vyskytují scény typu „po městě se nám prohání stometrová příšera, která vydává
elektromagnetické impulzy, jimiž devastuje veškerou elektroniku, tak si na ni
připravíme analogovou jadernou hlavici a nastavíme na ní odpočet na 90
minut, tu nám ale příšera ukradne a odnese si ji do hnízda pod San Franciscem,
takže je potřeba vyslat speciální vojenské komando s úkolem bombu
deaktivovat, aby nevybuchla uprostřed města“ a je zbytečné mu tu debilitu vyčítat
(i když rozhodnutí a činy některých postav jsou skutečně alarmující). Avšak
stojí za to pozastavit se nad zvláštní nesouhrou scénáře a režijním záměrem
Edwardse, který zřejmě chtěl film natočit pokud možno co nejseriózněji, přičemž
jeho očividná snaha o jakousi realističnost se místy jeví až směšně v porovnání
s tím, co se na plátně odehrává. Minimálně mají realisticky působit emoce
a dojetí, přírodní katastrofy a fyzikální zákony. Jakmile však dojde na reakce
lidí na zjevivší se příšeru a bleskovou evakuaci mnohamilionových měst, jde
realističnost stranou. S podobným problémem se potýkal i příbuzný snímek Monstrum (Cloverfield), kde se ale povedlo vybalancovat oba přístupy o něco
lépe, přestože se tam přeskakovalo z jednoho nahnutého mrakodrapu na
druhý. V Pacific Rimu se zas pro
změnu na realističnost úplně vykašlali a vsadili na zábavnou přestřelenou
stylizaci. Oproti tomu Godzilla
neobsahuje ani stopu po záměrném humoru (vyjma scény, kdy se malé dítě dívá v televizi
na přímý přenos monstra pochodujícího po městě a komentuje to slovy: „Hele
mami, dinosauři!“, a je i poměrně málo zábavná na to, co by člověk čekal
od letního blockbusteru. Epických scén je v ní asi třicet minut a zbytek
je celkem standardní lidské drama. Za blocbuster bych Godzillu neoznačil.
Přestože se někteří diváci (zvláště ti, co očekávají něco ve stylu
Emmerichovy Godzilly) dočkají něčeho
diametrálně odlišného a budou z toho možná i zklamaní, tak se film
rozhodně vyplatí vidět, protože obsahuje spoustu povedeného, několik zajímavých
(a překvapivých) nápadů a zkrátka jde o vydařený velkofilm, který si rozhodně zaslouží
velké plátno. Nikde jinde si totiž tu monstrozitu některých wow pasáží a děsivý
řev Godzilly neužijete tak jako v kině. Akorát zvažte 3D, které je víceméně
zbytečné a v některých ohledech dokonce nadbytečné.
Žádné komentáře:
Okomentovat