Carly (Cameron Diaz) je svobodná právnička, která si začne seriózní vztah
s galantním, pohledným a bohatým Markem. Pak ale jednoho dne zjistí, že je
ženatý (což jí zatajil). Setká se s jeho šokovanou manželkou Kate (Leslie
Mann) a nějakou zvláštní shodou okolností se z nich stanou nejlepší
kamarádky. Domluví se, že nejlepší by bylo Markovi absolutně nic neříkat a
předstírat, jako že se nic nestalo, a že obě ženy o sobě navzájem nemají tušení.
Pak zjistí, že Mark má ještě jednu milenku (Kate Upton), vyhledají ji a také se
s ní spřátelí. Následně začnou osnovat ďábelský plán, jak se Markovi
pomstít a jak mu co nejefektivněji a nejefektněji zničit život…
Americkou komedii Jedna za všechny
natočil Nick Cassavetes, což není špatný režisér (viz. Zápisník jedné lásky nebo Alpha
Dog), tentokrát měl ale k dispozici scénář od neznámé debutující
autorky. A je to scénář z pekel. Především jeho dvě až tři hlavní hrdinky
nejsou ani s přimhouřením oka jakkoli sympatické:
· Carly je právnička,
které se příčí vztah se ženatým mužem, protože by jím rozvracela něčí
manželství – což je ale přesně to, co po celý zbytek filmu systematicky dělá. Chová
se jako pětadvacetiletý diblík. Chlastá tequillu rovnou z flašky, špulí
rty a natřásá zadkem. V podání více než čtyřicetileté Cameron Diaz to
působí místy trochu strašidelně.
·
Kate je
hysterická tupá nána, která je nerozhodná, lehce manipulovatelná, slabošská
a má tendence oblékat se do svatebních šatů, dívat se v nich na videu
na záznam své svatby, usilovně u toho plakat a ládovat se zmrzlinou.
·
Kate Upton
hraje hloupou blondýnu modelkoidního typu s IQ na úrovni houpacího koně.
Nabotoxovaná Nicki Minaj ve vedlejší roli sekretářky do tohoto
universa vlastně celkem zapadá.
Abych to shrnul, tak Jedna za všechny
je ten typ komedie, ve které se nesympatické hlavní hrdinky rozhodnou neřešit
naprosto obvyklou situaci logickým a rozumným způsobem jako každý jiný normální
člověk, ale zvolí místo toho nesmírně dementní a komplikovanou strategii, která
by jim nikdy nevyšla, kdyby scénář nebyl obehnán stádem hloupoučkých berliček.
Takže než aby situaci řešily nějakou společnou konfrontací s manželem, to
ho radši začnou terorizovat (ženské hormony do jídla, projímadlo do pití,
depilační krém do šamponu…) a chovat se přitom jako nebetyčné mrchy. Natočené
je to způsobem, že případné divačky by z toho měly mít radost, hrdinkám
upřímně fandit a přát jim jejich pomstu, protože nic jiného si ten prasák ani
nezaslouží.
Možná bych byl shovívavější, kdyby to alespoň bylo vtipné. Bohužel jsem se
zasmál všehovšudy jen dvakrát a v obou případech šlo o vtip pronesený
vedlejšími postavičkami mužů. Humor se film snaží těžit z těch úplně
nejprimitivnějších zdrojů, jako jsou pády a křičení, dlouhá záchodová
scéna s explozivním průjmem nebo pasáže s domácím mazlíčkem v podobě obrovského
psa, jehož funkce ve filmu je omezena na slintání, kakání a otírání varlat o
obličej Cameron Diaz.
Samozřejmě nechybí řízné songy, obvyklá vyčpělá klišé, probouzení se po
proflámované noci s perfektním make-upem a vyfénovanými vlasy a vedlejší
postava „Pana Dokonalého“, který je evidentně tím pravým pro hlavní hrdinku už
od první chvíle, kdy se objeví na plátně. Ve výsledku je tento film ve své
nechytrosti, nezábavnosti, dementně pojaté zápletce a povrchně líbivému
zpracování vrcholně otravným. Domnívám se, že kdyby byly úlohy postav ve filmu
genderově prohozeny (tedy že by se muži mstili záletné ženě jednoho
z nich), vedlo by to ke vzniku nové vlny pohoršených feministek.
Můj dojem z tohoto filmu je velmi podobný jako např. z Války nevěst nebo ze Sexu ve městě 2. Že svého diváka,
kterému se něco takového bude zamlouvat, si sice možná najde (i když půjde asi
spíš o divačky), ale s takovými lidmi já nechci mít nic společného.
Žádné komentáře:
Okomentovat