Po blíže nespecifikované válce v blíže nespecifikované budoucnosti
jsou obyvatelé post-apokalyptického, zdí obehnaného Chicaga rozděleni do pěti
kategorií. Sečtělí (doktoři, učitelé…), Mírumilovní (zemědělci…), Neohrožení
(policisté, strážci hradeb…), Upřímní (právníci, úředníci…) a Odevzdaní (lidé
žijící v nuzných podmínkách, rozdávající svůj majetek potřebnějším a
konající dobré skutky). Těžko říct, jestli je to samé implikováno i na zbytek
světa, nebo jestli mimo Chicago nějaký další život vůbec existuje. V zasvěcení
do těchto reálií film poněkud selhává. Např. není vysvětleno, jak takový
sociálně-politický aparát vůbec může fungovat a proč všem lidem ve městě vládne
zrovna frakce Odevzdaných, kterými všichni ostatní opovrhují.
Hlavní hrdinka Beatrice se musí, jako každý čerstvě šestnáctiletý občan, rozhodnout,
do které sekce bude patřit. Může přitom dát na doporučení psychologických testů
(ale klidně je může zcela ignorovat), avšak jakmile zvolí jednu z kategorií,
už to nelze vzít zpět. Když se rozhodne pro jinou frakci, než ve které se
narodila, už své rodiče nikdy neuvidí (což je ale ve filmu často porušováno).
Testy u Beatrice prokážou, že má předpoklady ke všem frakcím, což je velice
vzácné. Společnost takové jedince označuje za „divergentní“ a nemá je ráda – jsou
na ně dokonce pořádány hony, protože jsou pokládáni za nepřizpůsobivé a pro
chod společnosti nebezpečné. Beatrice výsledky testu zatají a v den finálního
rozhodnutí se přihlásí do kategorie Neohrožených, přestože doposud žila se
svými rodiči mezi Odevzdanými. Upřímně jsem se snažil přijít na to, jakou k tomu
proboha měla motivaci, a pak mi to došlo – mezi neohroženými je totiž spousta
sportovně založených, svalnatých a pohledných hochů…
Sci-fi Divergence je adaptací
prvního dílu knižní trilogie, která se těší popularitě zejména mezi náctiletými
čtenářkami. Tím pádem je jasné, kolik uhodilo. Nevím, jestli je ten společenský
systém nějak detailněji vysvětlen v knize, nicméně ve filmu je popsán jen
velmi zběžně a povrchně a působí spíš jako ne moc dobrá a ne moc chytrá kulisa pro
romantickou zápletku. Celý film pak vypadá, jako by byl složený z motivů a
ze scén obšlehnutých odjinud. Nejpodobnější atributy sdílí Divergence s Hunger Games,
výcvik nováčků vypadá zas podobně jako v Enderově hře. Romantika je podána celkem vkusně (na rozdíl od Twilight a Hostitele) a natočené to není špatně (předchozí snímky režiséra Neila
Burgera, leč lacinější, stojí za pozornost).
Hlavní zápletka by asi měla být o tom, že frakce Sečtělých by chtěla
vládnout místo Odevzdaných a používá k prosazení svého zájmu metody, které
nejsou úplně košer. Ve výsledku je ale hlavní zápletkou cesta hlavní hrdinky k objevení
sebe sama a k nalezení odvahy a lásky. Všechno ostatní působí velice
okrajově, přičemž ani není zcela jasně vysvětleno, proč by mělo být svěření moci
nad městem do rukou Sečtělých něčím ideologicky nežádoucím. A proto tu máme
zápornou postavu velitelky této frakce (Kate Winslet), která zosobňuje se svými
pochybnými názory na vývoj společnosti čisté zlo.
Film je tedy ve zkratce o tom, že hlavní hrdinka asi dvě hodiny filmu
podstupuje výcvik, dělá si nové kamarády a zamilovává se a posledních zhruba
dvacet minut bojuje se svým milým proti zlému režimu. Rozhodně nejde o to, že
by byla na útěku kvůli své divergenci, o té se totiž kromě ní a dalších dvou
postav nikdo další nedoví téměř až do konce filmu. O fungování společnosti se
nedozvíte prakticky nic, protože informace o ní podávané jsou buď velmi
zjednodušené, nebo rovnou dementní a případně si ještě navzájem protiřečí.
Největší problém spočívá v tom, že prořídlý děj působí jako natahovaný
úvod k něčemu většímu a ne jako celistvý příběh. Slouží pouze jako prostředek
pro představení hrdinů a jejich motivací a na nějaký pořádný děj možná dojde
řada až v plánovaných pokračováních (která přijdou, protože první film
docela vydělává). V rámci tohoto se pak délka filmu, podstatně přesahující
dvě hodiny, jeví poměrně vražedně.
Naštěstí mi přišli celkem sympatičtí a dobře obsazení herci, kteří si většinou
neudělali v rámci možností svým výkonem ostudu. Díky tomu šlo přežít i ten
fakt, že ve filmu není mnoho akce, a že výprava filmu je na žánr sci-fi až
překvapivě skromná (jak jsem už zmínil, všechno zde funguje jen jako kulisa pro
romantiku). Celkově je Divergence
spíš zapomenutelná a méně výrazná než příbuzné Hunger Games, neboť obsahuje jen málo originálních nebo z režijního
hlediska neotřelých nápadů. Výjimkou jsou snové sekvence, ve kterých jsou nováčci
v rámci testování díky speciální technologii vystavováni svým vnitřním
strachům a musí jim nějakým způsobem čelit. To je z celého filmu to nejzábavnější,
byť se to po čase opakuje. Jinak je snímek samozřejmě mládeži přístupný, takže veškerá
střelba vyvolává dojem sterilnosti. Pěstní souboje jsou na tom o poznání lépe.
Díky hercům, snesitelně pojaté romantické zápletce a pár vizuálně hezkým
scénám se Divergence dá na jedno zhlédnutí
bez větších obtíží ustát. Jako film je ale bohužel nefunkční, protože sice
dostatečně představí své hrdiny, ale na všechno ostatní už kašle, a to včetně silného
a poutavého příběhu a prostředí, ve kterém se ti hrdinové pohybují (bez ohledu
na to, jestli je na vině už románová předloha, nebo její zadaptování). Funguje
pouze jako příslib něčeho slibného, na co se můžeme v budoucnu těšit. Na druhou
stranu, ve srovnání s konkurenčními sci-fi/fantasy pro náctiletá
děvčata si vede ještě slušně.
Žádné komentáře:
Okomentovat