Hlavní hrdina Theodore (Joaquin Phoenix) žije v Los Angeles, pracuje
ve firmě specializující se na psaní dopisů za lidi, kteří je nemají čas psát, a
nachází se ve finální fázi rozchodu se svou ex-manželkou (Rooney Mara). Když se
na trhu objeví pokročilý operační systém s mimořádně vyvinutou umělou
inteligencí, zkormoucený a melancholický Theodore vytvoří ve svém počítači
bytost Samanthu. Ta obrátí jeho život naruby a probudí v něm novou vlnu
energie a radosti – je totiž milá, vtipná, chápavá, intuitivní a rozumí lidským
emocím a pocitům (a mluví hlasem Scarlett Johansson). Oba se do sebe zamilují a
začnou si nevšední partnerský vztah…
Film Ona režiséra Spikea Jonzeho
(Adaptace, V kůži Johna Malkoviche) se odehrává v blízké budoucnosti,
která působí velice přirozeně, uvěřitelně a jen mírně futuristicky. Jako by to
v Los Angeles (trochu říznutém Šanghají) opravdu mělo za nějakých 15-20
let takhle vypadat. Veškeré technologie ve filmu zobrazené jsou v podstatě
variacemi na něco, co známe už dnes, akorát jsou dotažené o něco dál. Je to
roztomilé a až překvapivě realistické. Týká se to designu budov, stylu
oblékání, počítačových her, možností moderních technologií, změn v lidském
chování atd.
Samantha je v příběhu přítomna jen hlasem, nicméně se chová jako
skutečná žena s opravdovými city a emocemi. Neexistuje fyzicky, ale to je
to jediné, co ji omezuje. Systém, na jakém funguje, není v průběhu filmu
záměrně příliš vysvětlován a ani to není podstatné. Dokud se láska mezi
člověkem a programem v počítači pohybuje v rámci uvěřitelnosti a
funguje pro diváka, není důvod šťourat se v detailech. V tomhle ohledu
snímek představuje absolutní vítězství Spikea Jonzeho v nastavování zrcadla
současné společnosti, která se stává pomalu závislou na moderních technologiích
a nahrazuje své vzájemné vztahy a kontakty za vztahy virtuální.
Nejkrásnější na tom je to, že Theodore a Samantha nejsou jediní, kdo ve
filmu vede takto nekonvenční romantický vztah. Jak se postupně dozvídáme, je
větší počet lidí, kteří si něco začali se svými operačními systémy nebo s operačními
systémy svých přátel, přičemž s nimi mají i sex (!), což režisér využil k opravdu
originálním a půvabným scénám, které mě překvapovaly svojí promyšleností a fantazií.
Navíc na skutečnost, že hlavní hrdina randí se softwarem, reagují různí lidé zcela
odlišně. Theodorova ex-manželka ho odsoudí a má ho za chudáka, jeho nejlepší
kamarádka a designérka počítačových her (Amy Adams) je touto informací
fascinována a kolega v práci po Theodorově přiznání, že jeho holka je
program v počítači, nadšeně vyhrkne: „No super, tak já vezmu svoji
přítelkyni a můžete jít s náma na dvojrande!“, přičemž následuje scéna
jejich společného pikniku v přírodě, kterého se účastní dva muži, jedna žena a kapesní
počítač. Roztomilé.
Přestože z hlediska žánru film spadá do kategorie sci-fi, je to
především romantický a dojemný příběh o lidských vztazích, emocích a pocitech,
jehož hrdinové se chovají velmi inteligentně a rozumně, logicky uvažují a velmi
přirozeně reagují na to, co se okolo nich děje. V dnešní době je to spíš
vzácnost. Scénář si napsal Spike Jonze sám, přičemž jde o jeho první samostatný
scénář k celovečernímu filmu. Povedl se mu skvěle.
Vynikající je i Joaquin Phoenix v hlavní roli, který prakticky nesleze
z plátna. Díky němu (a Scarlett Johansson) romantická zápletka funguje,
jak má. Obávám se, že český dabing udělá z tohoto filmu něco strašného.
Příjemný je i ten fakt, že snímek obsahuje i poměrně vulgární humor a
postavy v něm se chovají velmi upřímně a otevřeně. Působilo to na mě sympaticky
a opravdově. Nestává se moc často, abych měl z nějakého filmu tak příjemný
pocit.
Co bych ovšem filmu vytkl, je nedostatek tempa a poměrná rozvláčnost, která
je na stopáži přesahující dvě hodiny celkem znát. Kdyby jeho děj ubíhal jen o trochu
rychleji a podařilo se tak vyšetřit nějakých dvacet minut, byl bych maximálně
spokojený a měl bych chuť film hned vidět znovu. Týká se to především závěrečné
třetiny, která je už víceméně schematická a konvenční, zatímco dosavadní zbytek
filmu byl zábavný a svěží.
Žádné komentáře:
Okomentovat