Paul Potts byl obyčejný outsider s nadváhou, bydlel s rodiči, život mu
házel klacky pod nohy, a i když uměl skvěle zpívat, nebylo mu to nic platné,
protože v zapadlém průmyslovém maloměstě operu nikdo neocenil. Pracoval
jako prodavač mobilních telefonů a s obtížemi splácel účty. Pak se ale
přihlásil do soutěže Británie má talent
a vyhrál ji.
Film Životní šance je tudíž
takovým celovečerním doplňkem k tomuto videu:
Kdyby se projektu chopili Američané, byl by asi výsledkem přehnaně
vydírající, lacině manipulativní a emoce ždímající doják. Naštěstí se tak
nestalo, Britové se v tomto ohledu totiž dokážou ještě relativně držet na
uzdě a nepřekročit práh snesitelnosti, co se zbytečné sentimentálnosti a
patetičnosti týče. Režisérem je David Frankel, který sice je Američan, ale je
to zároveň velmi dobrý filmař, jehož snímky Ďábel
nosí Pradu a Nadějný rok mohu
vřele doporučit, protože jsou skvělé a zábavné. Ani ostatní kousky v jeho (převážně
televizní) kariéře nejsou k zahození.
Film kopíruje tradiční schéma, ve kterém se z nuly stává úspěšný
miláček davů. Jeho výhodou je, že popisuje skutečné události (s malými úpravami
samozřejmě), a že jeho hrdinou není jako obvykle pohledný hezoun/nafintěná
modelka, ale řadový a obyčejný chlap s pupkem a s dírou
v úsměvu. Hraje ho velmi dobře James Corden s umělým chrupem a
veškerý zpěv má na svědomí opravdu Paul Potts (který se ve filmu samotném vůbec
neobjeví, z videa výše jsou vystříhány jen autentické výrazy plačících
porotců a nadšené davy).
Dost jsem bál, že podobně jako v Marley
a já bude David Frankel z diváků přehnaně dolovat slzy, k tomu
ale naštěstí nakonec nedošlo. Některé momenty jsou však přeci jen drobet
přehnané. Film zbytečně klade důraz na to, jaký je hlavní hrdina chudák. Začíná
monologem: „Vždycky jsem chtěl zpívat. Ve škole se mi kvůli tomu smáli.“ a
následuje sestřih toho, jak ho parta kluků honí po městě a šikanuje prakticky
až do dospělosti. Podobných chvilek je ve filmu naštěstí poskrovnu. Ještě
zmíním tu, kdy Paulovi najdou v hrdle nádor (chudáčkovi), ten sebou
v bolestech sekne na amatérském operním představení (chudáček), musí na
operaci, po které nemůže skoro ani mluvit, natož zpívat (chudáček), a když se
mu zpěv konečně v plné síle vrátí, tak ho téměř vzápětí srazí auto
(chudáčka). Tomu už jsem se zasmál (a nevím, jestli ta pasáž měla působit
komicky záměrně). Dojde i k naplnění obvyklého klišé, že Paulovi na konci
filmu všichni v slzách aplaudují, včetně těch, kteří se mu vysmívali,
ponižovali ho a uštědřovali mu kopance.
Ve vedlejších rolích se zaskvěli výborní Colm Meaney a Julie Walters jako
Paulovi rodiče, či Alexandra Roach v roli Paulovy přítelkyně. Nejvíc mě
ale bavil Mackenzie Crook, který si střihl bizarní komickou figurku Paulova
nadřízeného a zároveň kamaráda, střeleného vagabunda, který je věčně nad věcí,
nabalí si fanynku fantasy a má nejlepší hlášky a výrazy. Vyjma jeho je většina
humoru ve filmu spíš situačního charakteru a i tak snímek spadá spíš do žánru
dramatu než do komedie.
Životní šance je příjemný film, přívětivý, milý. Jeho cílem je
vyzařovat naději a přimět diváka uronit slzu, kterou však místy doluje až
příliš lacině. Díky britským hercům a britské atmosféře je k přežití a na
jedno podívání ideální. Jen doufám, že po něm nebude následovat série podobných
filmů, které se také budou zaměřovat na výherce nejrůznějších pěveckých nebo
talentových soutěží a na jejich osudy.
Žádné komentáře:
Okomentovat