Americký film v režii Johna
Lee Hancocka (Zrození šampiona) o
tom, jak vznikala filmová adaptace Mary
Poppins z roku 1964. A o tom, jaké rozepře panovaly mezi autorkou
knižní předlohy P. L. Traversovou (Emma Thompson) a Waltem Disneym (Tom Hanks),
kteří se ve svých názorech na filmovou verzi naprosto míjeli. Spisovatelka
bažila po tom, aby byl zachován každičký detail z knihy, zatímco
zakladatel Disneylandu a jedna z největších ikon zábavního průmyslu do
filmu hodlal nacpat veselé písničky, komediální herce a animované tučňáky.
Ještě by se slušelo
upozornit, že hlavní dějová linie je průběžně prostříhávaná s vedlejší
podzápletkou, která se odehrává v Austrálii o několik desítek let dřív, a
v níž sledujeme manažera banky (Colin Farrell) a jeho rodinu, jak se stíháni
nedostatkem financí stěhují na nuznou farmu v zapadákově. Na první pohled
nemá tato linie žádnou spojitost s hlavním dějem a spíš otravuje a film
zpomaluje, ale jak se nakonec ukáže, je pro vyznění filmu poměrně důležitá. Na
druhou stranu by se dala pohodlně nahradit několikaminutovým flashbackem a
fungovalo by to podstatně lépe.
Film produkovalo studio
Disney. Podle toho to také vypadá. P. L. Traversová je zde vyobrazena jako
distingovaná Britka s přísným pohledem, chladná a odměřená, zatímco Walt
Disney je veselý a vřelý chlapík, kterého má každý rád. Jejich spory a hádky
byly ve skutečnosti mnohem ostřejší a vznik filmu vztahy mezi nimi rozhodně
neupevnil, protože Disney natočil Mary
Poppins k autorčině zlosti stejně po svém. Ve filmu Zachraňte pana Bankse to zas vypadá, jako by zamrzlé srdce
tvrdohlavé ženy naivně obměkčily optimismus a radost sálající z Disneyho
impéria. Scény, kdy si spisovatelka začíná podupávat do taktu písniček, k nimž
měla původně silnou averzi, kdy si bere do postele plyšového Mickey Mouse,
kterého předtím znechuceně zahodila do skříně, a kdy si ve skrytu duše užívá
jízdu na kolotoči, na který ji Walt Disney proti její vůli posadil, jsou toho
důkazem. Mám z toho pocit, že kdyby P. L. Traversová tento film viděla,
bylo by jí z něj stejně špatně jako z těch animovaných tučňáků, které
se Disneymu nakonec přeci jen podařilo prosadit.
Z řemeslného hlediska ale přesto snímek funguje, daří se mu být vtipný ve chvílích, kdy má být vtipný, a dojemný, když má být dojemný. Natočený je velmi dobře, dobová stylizace je výborná a herci bravurní. Emma Thompson má tu smůlu, že její postava je napsaná jako zapšklá a otravná potížistka, která má záměrně působit co nejvíc nesympaticky. Tom Hanks je vynikající, on prostě špatně hrát neumí. Z vedlejších postaviček zaujme např. Paul Giamatti jako spisovatelčin osobní řidič. Segmenty s Colinem Farrellem, jenž hraje milujícího otce se závislostí na alkoholu, působí jako z nějakého hodně špatného melodramatu, byť kvalitně natočeného.
Pokud jste viděli Mary Poppins, budete mít při sledování Zachraňte pana Bankse značnou výhodu v tom,
že se budete moci bavit na tím, jak v jeho průběhu dochází ke vzniku
různých písniček, které pak v Mary Poppins
znějí. Stejně tak budete díky znalosti filmu (nebo knížky) lépe vědět, o čem se
vlastně Traversová s Disneym a s jeho týmem hašteří, když zmiňují
např. papírového draka, jména některých postav, nebo obsazení Dicka Van Dykea.
Zachraňte pana Bankse je další ukázkou toho, jak Hollywood manipuluje s reálnými
událostmi a přetvořuje je k obrazu svému, stejně jako Walt Disney
přetvořil k obrazu svému Mary
Poppins. I když je místy zbytečně sentimentální a patetický (v té
australské části rozhodně), převládá v něm optimistická atmosféra a nikdy
nenudí, takže celkem rychle uteče, přestože dosahuje délky přes dvě hodiny.
Žádné komentáře:
Okomentovat