Tři roky po Opravdové kuráži
přicházejí bratři Coenové s příběhem odehrávajícím se v Americe v 60.
letech. Jeho hrdinou je talentovaný kytarista a zpěvák folkové hudby Llewyn
Davis, tragikomická postava inspirovaná skutečným žijícím muzikantem. Film
zabírá jeden konkrétní úsek jeho života, kdy se ve finanční tísni rozhodne
odjet z New Yorku do Chicaga, aby tam získal konečně po dlouhé době uznání.
Llewyn Davis je smolař, nad kterým už skoro všichni zlomili hůl, takže
přežívá na gaučích svých posledních přátel. Vyrovnává se se ztrátou svého kamaráda, se
kterým nazpíval spoustu desek, s těhotenstvím své bývalé přítelkyně, s nedostatkem
peněz i se špatným vztahem se sestrou. Osud mu nepřeje a přihrává mu bizarní
situace a příležitosti, ovšem žádná nevede ke zdárnému cíli. Jde o typicky „coenovského“
hrdinu a stejné označení platí i pro množství vedlejších postaviček, z nichž
s přehledem nejvíce vyčnívá neuvěřitelný John Goodman v opravdu vynikající
roli. Dále tu najdete množství známých a dobrých herců, např. Justina Timberlakea,
Carey Mulligan či F. Murraye Abrahama. Ti všichni mají ale jen epizodní, případně
velmi vedlejší role, zato představitel hlavního hrdiny Oscar Isaac prakticky
nesleze z plátna. Hraje velmi dobře a decentně, neokázale a přirozeně. A dobře
zpívá.
Film nemá děj, ale nevadí to. Funguje jako řetězec krátkých epizodek, během
nichž je představován a budován charakter hlavního hrdiny. Většina jich má
sentimentálně melancholický nádech, ovšem najde se i stopové množství humoru
plynoucího zejména z absurdity některých dialogů a situací. Snímek zároveň
kombinuje některé motivy ze starších coenovských filmů, např. po vzoru Bratříčku, kde jsi? obsahuje různé
narážky na Oddysseovu cestu a podobně jako Seriózní
muž končí de facto utnutý, aniž by se dořešila většina načatých témat a
aniž by došlo k jakémukoli vyvrcholení filmu.
Divákovo nadšení se bude pravděpodobně odvíjet od toho, jak moc má rád
předchozí filmy bratří Coenů (což ostatně platí pro všechny jejich filmy) a jestli
mu nevadí folkové songy. Ve filmu je totiž přinejmenším půltucet scén, ve
kterých někdo začne zpívat tklivou táborovou písničku a celou ji dozpívá, aniž
by se přitom během nějakých dvou až tří minut stalo cokoli dalšího. V úvodu
kupříkladu zazní tato a je tam kompletně celá (Llewyn ji zpívá na svém
vystoupení v zakouřeném baru). Mně podobný styl nevadí a písničkový soundtrack
k V nitru Llewyna Davise mi
přijde velmi povedený, nicméně pokud máte k tomuto hudebnímu žánru silnou
averzi, pak toto není film pro vás.
Kvalitní a pozoruhodný film je to však v každém případě. Dívat se na něj je jako poslouchat nějakou dobrou folkovou baladu.
Kvalitní a pozoruhodný film je to však v každém případě. Dívat se na něj je jako poslouchat nějakou dobrou folkovou baladu.
Žádné komentáře:
Okomentovat