Dva kamarádi Adam (Ondřej Sokol) a Michal (Martin Finger) jedou do
Šumperka, kde před čtyřmi lety v nedalekém jezeře Krásno tragicky utonula Michalova
maminka. Shodou okolností krátce po jejich příjezdu umírá i Michalův otec,
který byl dlouho v nemocnici. Oba muži se setkávají s jeho druhou
ženou (Jana Krausová) a napadne je, jestli náhodou neměla se smrtí té první
něco společného. Zatímco se potulují po Šumperku, hádají se s místními,
vzpomínají, potkávají bývalé spolužáky a filozofují, tak se zároveň snaží za každou
cenu najít nějaký důkaz, díky kterému by na ni mohli čtyři roky starou (možná) vraždu
navléct…
Ondřej Sokol je výborný komik (Partička),
herec (Perfect Days), divadelní
režisér (Vánoční koleda) a nyní i
filmový režisér. Filmem Krásno celovečerně debutuje, je jedním ze tří autorů scénáře a ještě v něm hraje jednu z hlavních
rolí. A bohužel to zásadně skřípe.
Celkem symptomatická pro zbytek filmu je úvodní retro sekvence, ve které se
v Krásnu koupou tři malí chlapci, když v tom do jezera uhodí blesk.
Čtvrtý chlapec, který byl na břehu, je začne zachraňovat, nicméně ne všechny se
mu podaří z vody včas vytáhnout. Tato scéna nemá na první pohled žádnou
spojitost s následujícím dějem, protože se v něm žádní z těchto chlapců
již dále nevyskytují a ani se nevysvětlí, jestli náhodou mezi nimi nebyli hlavní
hrdinové tohoto filmu (z doby, kdy byli sami děti). Předpokládám, že to je celé
nějaká metafora nebo složitý symbolismus, jehož smysl se mi však odhalit nepodařilo.
Značí to však jednu věc – Ondřej Sokol měl s tímto filmem umělecké ambice a
chtěl jím něco říct (na konci filmu se dokonce přemítá o smyslu života). A
tvrdě narazil.
UPDATE: Jak čtenář Marty v komentářích upozorňuje, dva z těch chlapců v úvodní sekvenci skutečně jsou hlavní hrdinové tohoto filmu (v jeho průběhu jsou na to dvě narážky, které jsem asi vytěsnil). Nicméně na mém názoru na film to nic nemění.
UPDATE: Jak čtenář Marty v komentářích upozorňuje, dva z těch chlapců v úvodní sekvenci skutečně jsou hlavní hrdinové tohoto filmu (v jeho průběhu jsou na to dvě narážky, které jsem asi vytěsnil). Nicméně na mém názoru na film to nic nemění.
Podle tvůrců jde o černou komedii. To není tak úplně pravda. Humoru se tu
moc nevyskytuje a film spíš připomíná poměrně seriózní drama, do kterého je
občas plácnutá osamocená černohumorná hláška nebo veselá scénka, která pak v daném
kontextu působí v lepším případě nepatřičně, v horším případě křečovitě.
Naprostá většina scén má dramatický a smrtelně vážný charakter (ostré hádky, upřímný
smutek, deprese, smrt), což se výrazně tluče s komediálními scénkami, které
jsou ale komediální jen proto, že se v nich vyskytuje nějaká figurka,
která dělá humor, nebo se v ní stane něco absurdního (hrdinům ujede z kopce
auto a vrazí do starého kina). Celkem nekonzistentní je i výčet
nejdůležitějších postav, které působí, jako by byly každá z jiného filmu:
- Ondřej Sokol si svoji roli „hejska z velkoměsta“ celkem užívá a občas je i docela vtipný, čistě komediální role to ale není.
- Postava Martina Fingera je melancholický člověk utápějící se v pocitech zoufalství a smutku, na kterém není absolutně nic vtipného.
- Jana Krausová hraje hysterickou a nesympatickou ženu, která se umí přetvářet a umí být zlá. Nic, co by se hodilo do komedie. Ani do černé ne.
- Její dcera (Zuzana Stavná) je ve filmu kvůli románku s jedním z hrdinů a kvůli jedné nahé scéně, ovšem čehokoli komediálního jsem se od ní nedočkal.
- Duo legračních policistů (jeden z nich je Ondřej Malý), duo legračních pohřebáků (jeden z nich je Karel Roden) a legrační majitel hotelu (Michal Pavlata) jsou čistě komické postavičky, místy hraničící s karikaturami. Ty jediné (+ občas Sokol) se hodí do černé komedie. Zbytek fakt ne.
I kdybych akceptoval, že to je černá komedie, tak bych se rozhodně obešel
bez všeho toho filozofování a byl bych radši, kdyby to celé bylo méně nudné, vtipnější,
zábavnější a nebralo se to tak smrtelně vážně.
Kromě toho jsem měl zásadní problém s dialogy, které místy působí
strašlivě divadelně. Každou chvíli se někdo (nejčastěji Martin Finger) někam
zahledí a pronese nějaký monolog takovým způsobem, jako by ho deklamoval na
jevišti. Nevím, jestli zde Ondřej Sokol aplikoval své zkušenosti s herci z divadla,
nebo jestli je to problém scénáře, ale podobné věci prostě do filmu nepatří.
Neméně zásadní nedostatek spočívá v samotném ději, který je
nesrozumitelný a nejasný a není ani moc poutavý či zajímavý. Jeho větší část je
založená na dohadech hlavních hrdinů, jestli jsou na stopě vraždy nebo ne, což
se ovšem v průběhu filmu NAPROSTO VŮBEC NEVYŘEŠÍ a odpověď na to, jak to
tedy doopravdy bylo, zůstane divákovi skryta. Pokud šlo o záměr, tak nechápu
jeho smysl.
Pokud se na filmu Krásno najde
něco, k čemu nijak velké výhrady nemám, tak jsou to herecké výkony a
technické kategorie. Jinak ale snímek trpí nedostatkem dramaturgie, nedrží moc
pohromadě a působí spíš jako usmolený slepenec několika různých žánrů, které se
k sobě nehodí, a ve spojitosti s bizarní směsicí postav vytvářejí dojem
nepříliš dobře uchopitelného kočkopsa, který nakousne velkou spoustu motivů a
témat, ale většinu z nich nedokousne. Natočené to moc dobře není, debutantská
nezkušenost Ondřeje Sokola se ale časem určitě obrousí a třeba pak do své filmografie
zahrne i něco, co bude mít alespoň trošku nadhled, menší ambice a nebude to tak
emocionálně chladné a zoufale zmatené.
P.S. Film byl kromě tradičních způsobů financován i netradiční veřejnou
sbírkou na internetu, kde v podstatě každý mohl k realizaci filmu
přispět zakoupením hrnečku/trička/lístků na premiéru/večeře s tvůrci/role
v komparzu atd. Takže v závěrečných titulcích je položka „crowdfunders“,
kde je seznam jmen, kterým tvůrci děkují za to, že si zakoupili „poděkování v závěrečných
titulcích“. Moc hezký nápad. Bohužel zajímavější, než celý film.
Milý recenzente,
OdpovědětVymazatvčera jsem se vrátil z kina, a mohu Vám oznámit, že jste své placené zhlédnutí Krásna dosti odfláknul. Řekl bych, že jste film spíše shlédl značně shora, místo abyste jej zhlédl jako pozorný divák.
Váš úvodní odstavec:
Souhlasím, že scéna topících se kluků na začátku filmu byla velmi vydařená a funguje jako otvírák k celému Krásnu. Když ale čtu, že se scéna už ve filmu nevysvětlí a nesouvisí s žádným z hrdinů, tak musím konstatovat, že jste ťulpas. Buď to příště před návštěvou biografu nehulte, nebo tolik nešustěte pytlíkem popcornu. Souvislost obou hrdinů s úvodní retro scénou z jejich dětství je vysvětlené na dvou místech filmu (pokud mi něco neuteklo). Adam byl tím klukem, který topícího se Michala vytáhl z vody. Dospělý Michal o tom mluví s Adamem u vody ("když si voda nevzala mne, vzala si mámu", popisoval své pocitu při topení) a také u postele svého umírajícího otce, který jinak kost a kůže byl před smrtí silně zavodněný, oteklý ("teď se v té vodě utopíš, jako jsem se topil já").
Když autor nepochopil tuto základní scénu, těžko čekat, že se bude orientovat i ve zbytku filmu.
Autor recenze se snaží Krásno vtlačit do některé škatulky, které má nachystané na poličce. To ale u tohoto filmu nejde. Co je na Krásnu opravdu krásné? Podle mne je to především koláž různých filmových stylů a inspirací. S manželkou jsme se při cestě z kina shodli, že jsme v Krásnu zahlédli určitě něco z kuchyně Věry Chytilové, jasná inspirace Aloisem Nebelem, variace na slavného Spalovače mrtvol, trochu amerických černých komedií, neubránil jsem se myšlence na Vejdělkovy Účastníky zájezdu (duo funebráků, kteří se [pokud jsem zachytil správně] jmenují Luděk a Luděk vs. Karel & Karel) a závěr filmu, tak to je kapitola Tarantino.
Až ten film po čase uvidím podruhé, najdu tam určitě ještě dost věcí, které jsem na první pohled neviděl. Krásno je podle mne z této kategorie filmů.
Ondra Sokol u mne tímto počinem postoupil o level výš a rozhodně mu držím palce v jeho další filmové tvorbě. Budu asi přehnaný optimista, ale kdyby toto měl být začátek další nové české filmové vlny, tak je dobře, že jsme byli u toho.
Autora hrozně zlobí, že se ve filmu vůbec nevyřeší základní otázka, zda Michalova macecha měla podíl na smrti jeho matky. Božínku! Tady mne napadá jedna replika Jardy Hutky. Na námitku eSTéBáků, že by si jeho texty mohl někdo vykládat jinak, odpověděl, že to je přeci základní princip a také smysl poezie. A o tom to je. Ostatně - pamatuji kamaráda na VŠ, který nedokázal stíhat dějovou složitost dílů Majora Zemana a stále po nás chtěl vysvětlení, proč ten či onen dělá to či ono. Jinak to byl ale pekelně chytrý kluk s úžasným matematickým myšlením. Pokud vím, tak se ale dneska neživí psaním filmových recenzí.
Všem doporučuji na film zajít. Názor nebo pocit při odchodu z kina bude mít určitě každý trochu jiný (tak je to také správné). Pro mne to osobně to byl zas jednou večer, který měl smysl.
Marty.
Vážený Marty,
Vymazatděkuji za Váš názor, kterého si cením. Jsem rád, že se Vám film líbil, a doufám, že na něj panu Sokolovi přijde hodně lidí.
Máte pravdu, že ta úvodní sekvence zřejmě skutečně má spojitost s hrdiny filmu, tudíž jsem se mýlil. Nicméně tahle konkrétní věc není tím hlavním, kvůli čemu jsem film ohodnotil tak, jak jsem ho ohodnotil. Stojím si za svým názorem, že když se film snaží kombinovat desítky různých stylů a žánrů, tak to nemůže fungovat lépe, než když se drží jednoho nebo dvou. Když se v oficiálních informacích o filmu dočtu, že jedním z těch žánrů je detektivka, tak vyřešení hlavní zápletky očekávám alespoň v náznaku.
Ilegální drogy nepodporuji, popcornu v kině se vyhýbám jako čert kříži a recenzi jsem psal dobrovolně bez nároku na honorář. Toho ťulpase jste si mohl odpustit.
Dobrý den, Honzo, Vaše recenze se povětšině shoduje s naším názorem.
OdpovědětVymazatRádi chodíme s manželem na české filmy a upoutávky na film Krásno nás docela nalákaly.
Bohužel jsme odcházeli zklamaní a rozčarovaní. Ve své recenzi jste hezky pojmenoval to, co jsme si říkali po cestě z kina. V. Trávníčková
Dobrý den, naprosto souhlasím s panem Martym! S manželem jsme shlédli film Krásno teprve včera. Byl to pro nás filmový zážitek, za který všem tvůrcům filmu velmi děkujeme. Ačkoli jsme měli původně z filmu obavy ze zklamání, velmi nás překvapil. Je to mimořádný film a je škoda, že některým lidem to nedochází. U filmu krásno se nedá absolutně předvídat děj filmu dopředu, je fylozofický, místy opravdu vtipný a zároveň smutný, napínavý a jak už jsem se zmínila nepředvídatelný děj.Je to film, který si zaslouží pozornost, na rozdíl od jiných českých oceněných filmů jako je např. Díra u Hanušovic - je smutné jak úroveň naší kinematografie klesá směrem dolů. Díky bohu za Krásno a lidem, kterým se tento film líbil jako nám. N. Gadulová.
OdpovědětVymazat